vrijdag 10 februari 2012

Vliegmeeting op dag 5 en 6

Hallo

De Ronde van Qatar zit er op! De laatste 2 ritten kenden zoals steeds een hectisch verloop om uiteindelijk op een massaspurt uit te draaien.

Gisteren werd er gestart aan het Camel Race Circuit om 160 km verder aan te komen in Al Khor Corniche. De wind was eindelijk komen opzetten waardoor het opnieuw zéér nerveus werd. De vele richtingsveranderingen zorgden telkens voor de nodige nervositeit in het peloton. Gelukkig kwam er al snel een ontsnapping van 5 renners tot stand met ploegmaat Ryota. Zij liepen tot 6 minuten uit waarna de spurtersploegen de wedstrijd controleerden. En de laatste vluchters op 20 km van het einde bij de lurven grepen. Voor mij werd het een hectische dag, ik voelde me weer wat beter, maar twee lekke banden kostten me toch veel krachten. Na 100 km reed ik lek, en net toen ik opnieuw kwam aansluiten bij wagen nr. 1 reed ik opnieuw lek! Toen ik opnieuw kwam aansluiten kregen we net zijwind, waardoor ik dus serieus afgezien heb... Op 5 km van het einde liet ik het belopen. De vele valpartijen, waarbij mijn ploegmaat Sonnery spijtig genoeg zijn sleutelbeen brak, hadden me toch wat angst bezorgd waardoor ik de risico's op het einde zoveel mogelijk vermeed.

Vandaag was dan de laatste etappe, ééntje van 120 km. Maar blijkbaar hadden de meesten er nog niet genoeg van, omdat de wind 3/4 in de rug zat zagen meerdere renners mogelijkheden... De vlag ging naar beneden en alles werd onmiddellijk op de kant getrokken. Het peloton scheurde hierop in verschillende stukken uitéén. Ik belandde zoals al snel in een tweede grote waaier. Na een achtervolging waarvan ik nog altijd sterren zie kwamen we na een 20 tal kilometer vooraan aansluiten. Het viel echter niet stil, tot aan de eerste tussenspurt bleef het ontzettend hard gaan. Na die spurt lukte het dan toch voor 6 renners om een ontsnapping op te zetten. Veel voorsprong kregen ze echter niet omdat de spurtersploegen zich direct op kop zetten. Na één uur stonden er meer dan 54 km op de teller, nog nooit meegemaakt! Na 60 km vatten we nog 10 plaatselijke ronden van 6 km aan. De voorsprong van de leiders begon te slinken en met nog 2 ronden te gaan werden ze weer ingelopen. Ik voelde me goed op het einde en kon me vrij vlot vooraan handhaven, op 2 ronden van het einde zette ik me dan opnieuw achteraan om veilig binnen te lopen waar ik ook in slaagde. De 120 km werden afgelegd in 2u20', net geen 52 gemiddeld. Greg Henderson meldde op twitter dat hij vandaag de snelste wedstrijd uit zijn carrière reed...

Voilà,
op naar de Ronde van Oman.

Klaas

2 opmerkingen:

Anoniem zei

proficiat Klaas! de kop is er af! hopelijk kan je vlot recupereren om er volgende week in Oman opnieuw in te vliegen... take care en geniet er daar van! WB

Anoniem zei

Ongetwijfeld een leerrijke leerschool. Ik ben ervan overtuigd dat die "intercontinentale ukkies" zoals jullie in een bepaalde pers nogal smalend genoemd worden, heel wat meer in hun mars hebben. Hopelijk ben je volledig uitgeziekt en kan je wat laten zien in Oman. All the best!

Arnold