zondag 29 maart 2009

Verslag Trofee van Haspengouw

Hallo,

Onder een grauwe hemel, met hier en daar wat zon, gingen we met een 190tal renners van start in Aalst bij Sint-Truiden. De eerste kilometers hield ik me gedeisd in het peloton, pas toen we na 20 km in het Waalse landsgedeelte kwamen waar de wind normaal gezien vrij spel heeft kwam ik voor het eerst naar voor. De (flauwe) wind zat echter niet helemaal gunstig, maar wakkerde toch wat aan. Na een 30 tal kilometer konden we ons dan ook losscheuren met een 30 tal renners waaronder ploegmaat Yannick Wellens. Daarna kwam de wind echter op de kop te staan en hierdoor liep alles opnieuw samen na een 10 tal kilometer.

Daarna kwamen we terrecht in de Limburgse fruitstreek, daar veranderde het landschap en was het constant draaien en keren, op en af. Vanaf hier was het attent vooraan koersen. Toen na een 65tal kilometer 17 renners wegreden op een strook bergop kon ik nog net de sprong maken, zo kwamen we met 18 op kop met hierbij ook mijn ploegmaats Julien Vermote en Yannick Wellens. De voorsprong schommelde lang tussen de 30 s en 1 minuut en er werd ook vooral naar ons gekeken daar we met zijn drieën vertegenwoordigd waren. Bij het ingaan van de plaatselijke ronden hadden we toch 1min30 bonus op het peloton. Dit was echter nefast voor de samenwerking in de kopgroep, want 7,5 kilometer verder met nog 4 ronden voor de boeg, was die voorsprong geslonken tot een goede halve minuut. Dit was voor mij het sein om eens stevig door te trekken op de helling na de kasseien. Zo konden we ons met 4 renners losrukken met nog 24 kilometer te gaan en 30s voorsprong op het peloton, een zware opgave, temeer de wind was komen opzetten en de plaatselijke ronden vrij slopend waren...

Mijn kompanen waren ploegmaat Julien Vermote, Yannick Eijssen en Edwig Cammaerts, deze laatste zat echter a bloc en kon/wilde niet overnemen. Met zijn drieën werkten we prima samen en gaven ons volledig. Toch, met nog 2 ronden te gaan kwam het verbrokkelde peloton terug tot op 18s. Wij (enfin met 3) twijfelden echter niet en bleven vol doorgaan, uiteindelijk liepen we opnieuw uit tot goed 30s met met nog één ronde voor de boeg, het zat er dus in, maar we moesten niet twijfelen...

Daarom bleven we tot op 3 kilometer van het einde goed samenwerken, maar dan achtte ik mijn moment gekomen en viel aan. Yannick Eijssen zette zich echter resoluut op kop en had 500m nodig om 10m dicht te rijden... Dit was natuurlijk het ideale moment voor Julien om direct door te gaan en meteen nam hij 20 meter voorsprong. Yannick Eijssen reageerde nu later en keek even naar Cammaerts die de dienst weigerde... Ik stoptte natuurlijk af en counterde nog 2 maal een tegenreactie van Eijssen, hierdoor had Julien vrij spel en op één kilometer van de meet had hij dan ook gewonnen spel. Op 400 meter van de meet kon Eijssen nog wegrijden omdat Cammaerts wat twijfelde en werd zo 2e. Ikzelf won(!) vervolgens het sprintje voor de 3e plek.



Ik kan dus zeker met een zeer tevreden gevoel terugblikken op deze wedstrijd. Een mooie uitslag zat er al een eind aan te komen, maar tot nu toe zaten de wedstrijden allemaal wat tegen. Vandaag werd er echter wel met open vizier gestreden en blijkbaar was ik bij de beteren...
Volgende week is het wel nog een wedstrijd van een ander niveau, maar ik zie het alvast zitten en misschien is het dan mijn beurt, of zo niet, dan wat later...

Groetjes Klaas

4 opmerkingen:

Anoniem zei

On est fiers de toi p'tit gars!!!
LP

Anoniem zei

Je dis la même chose: très bien!

Tom

Wim zei

Voilà, mijn pa volgde het wielernieuws al in de krant en op Teletekst. Toen Klaas begon te koersen, evolueerde mijn pa mee en begon hij alles op te volgen via de website van de ploeg. Nu is mijn pa toe aan de volgende stap: een weblog! Merci Klaas!!! ;-)

Succes alvast voor de komende wedstrijden en tot binnenkort op de koers...

Noekel zei

Sterk gereden Klaas, proficiat. Eens zul je wel terug het meisje mogen kussen