maandag 16 maart 2009

Deinze - Ieper

Hallo,

Gisteren stond opnieuw een 'voorjaarsklassieker' op het programma. In tegenstelling tot vorig jaar toen het regende en koud was, was het dit keer droog en stond er een deugdoende zon. Dit inspireerde 17 renners om een vroege vlucht op te zetten met hierbij voor onze ploeg Sander Armee. Ik probeerde ook nog enkele keren de bres te slaan naar de koplopers omdat dit toch een gevaarlijke situatie was, maar kreeg geen vrijgeleide. In het peloton zat weining organisatie waardoor de koplopers al snel tot 4min uitliepen, koers over dus...

Gelukkig kwam daar dan de trein voorbij waardoor de voorsprong onmiddellijk gehalveerd werd. Ik begrijp trouwens niet waarom de wedstrijdleiding het peloton geen 2 minuten tegenhield... In de bergzone waar er niet echt fel gekoerst werd -veel ploegen waren vooraan vertegenwoordigd en een echte organisatie komt er bij amateurs slechts zelden aan te pas- werd er toch nog een minuut vanaf gedaan en werd het peloton stelselmatig uitgedund. Ik kon me vrij goed vooraan houden en zat klaar om mee te gaan in tegenreacties, maar die kwamen er nooit... Bij de 2e (en dus laatste passage) op de Kemmelberg moest de wedstrijd dan maar eens eindelijk ontploffen...
Het peloton scheurde in verscheidene groepje uiteen en ik kon me met een 15tal renners (waaronder ploegmaats De Jonge en Jodts) afzonderen, ik trok onmiddellijk enkele malen fors door omdat ik dacht dat dit het ideale moment was om weg te rijden. Maar helaas, het enige resultaat was dat we 16 van de 17 koplopers inliepen. Er was opnieuw geen samenwerking en wat verder kwam dan ook nog een groepje van een 20 tal renners (met hierbij Ghyselinck en Nooytens) terug.

Er schoot dus nog één koploper over met nog 25 km te gaan en 40s op een groep van 50 renners, het was ploegmaat Sander Armee... Even verder stond ploegleider Wim Feys dan ook langs de kant om ons naar voren te sturen om alles en iedereen af te blokken. Ikzelf counterde verschillende aanvallen en voelde dat de beste krachten langzaam verdwenen...
Nog 15 km, 25s... er kwam een beetje organisatie achteraan...
Nog 5 km, nog steeds 25s, sterk nummer..., nu niet meer plooien. 3 renners gaan ondertussen voluit in de achtervolging, wij maken wel een foutje en sturen niemand mee...
Nog 2 km de 3 achtervolgers komen tot op 10s...
Uiteindelijk houdt Armee zeer knap stand en wint oververdiend... In de spurt om plek 5 vallen wij de 3 achtervolgers nog in de nek. Ik meng me niet in deze gevaarlijke spurt en word leeggestreden 44e.

Opnieuw een ploegsucces dus, ik was opnieuw goed, maar ditmaal niet super. De laatste 15 km was het beste er van af, maar als je vooraan kunt strijden en elke helling met de eersten omhoog rijden ben je zeker niet slecht...

Hopelijk blijft dit mooie Beveren2000 nog een eindje duren!
Tot de volgende,
Klaas

1 opmerking:

Anoniem zei

Uitstekende verslaggeving vind ik dit. Moge dit het ganse seizoen zo blijven duren en ... uiteraard weldra met jezelf af en toe in één van de hoofdrollen.
TAKE CARE !