zondag 8 maart 2009

Het relaas van Klaas: Vlaamse Pijl

Hallo,

De kop is eraf... Jan Ghyselink zorgde voor de eerste spraakmakende zege voor onze ploeg, Beveren 2000.
Het wedstrijdverloop dan...
De eerste 40 km bleef het peloton (zoals verwacht) bijeen. Enkel Ben Hermans kon samen met een Nederlander (die hij al even snel weer kwijt speelde) net voor de Kluisberg het peloton ontlopen. Op die Kluisberg werd in een stevig tempo omhoog gereden, maar alles bleef samen. Het trio Trieu, Oude Kwaremont en Patersberg zou voor de definitieve schifting moeten zorgen. In de sprint naar de voet van de hellingen kon ik me vooraan plaatsen en ik was dan ook mee toen we op de Trieu met een 20 tal renners voorop raakten. Aan de voet van de Kwaremont kwam alles echter opnieuw samen, maar niet voor lang. Het ganse deelnemersveld scheurde uiteen en kwamen na de Patersberg 20 renners voorop met daarbij mezelf en ploegmaat Maarten De Jonge. Aan de bevoorrading kwamen echter nog 20 renners (met ploegmaats Jan Ghyselinck en Dennis Vanendert) terug en zo kwamen we met 40 renners voorop. Ik wist dat dit een cruciaal moment zou worden om weg te rijden en sprong dan ook op alles wat bewoog, echter, jammer genoeg, zonder succes...




In enkele schuifjes kwamen dan toch 9 renners voorop waaronder ploegmaat Jan Ghyselinck, de sterke blokken waren allemaal vertegenwoordigd en zo zat ik in de tang met mijn super benen...
Ik probeerde nog meermaals in de reactie te gaan met een groepje, maar telkens blokten de Rabo's alles af.
Doordat het tempo in onze groep er volledig uit ging liepen de koplopers snel uit tot 1min50 en werd onze groep weer aangedikt tot 90 renners. In de 2e plaatselijke ronde ging ik nog even met 10 renners in de tegenaanval en kwamen we tot op 40s terug. Jammer genoeg zat er nooit echt 'schwung' (omdat te veel renners ook iemand voorin hadden) in onze groep waardoor we niet dichter kwamen en opnieuw ingelopen werden.
Jan reed vooraan een zeer attente finale en op 600m van de finish profiteerde hij optimaal van een moment van twijfel om zijn medevluchters te verschalken.

Ik werd uiteindelijk, ietwat ontgoocheld, 27e. Ik reed een goede wedstrijd, was goed mee in de 'bergzone', normaal het moment van de waarheid, behalve dit jaar dus... Daarna was ik iets te enthousiast waardoor ik de beslissende vlucht miste.
Met deze conditie zal het de komende weken wel eens lukken... en de overwinning blijft tenslotte in de ploeg!

Tot de volgende,
Klaas

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Geef je een seintje wanneer je wint?

Dan kom ik er een artikel over schrijven...

Tom

Anoniem zei

Een grote overwinning zal er dit seizoen zeker komen. Meestal gebeurt dat op een moment dat je het niet verwacht. Je inzet en karakter zullen zeker beloond worden.
Robert