vrijdag 10 september 2010

Izegem Koerse

Hallo,

Gisteren ging ik in Izegem van start met 168 andere renners voor Izegem koerse. Een prestigieuze kermiskoers waar telkens veel profrenners aanwezig zijn.

Voor mij was het even afwachten hoe het zou lopen. Na Aosta had ik het even wat rustiger aan gedaan, dus zou het goed kunnen dat het wat zou 'pieken' in het begin van de wedstrijd. Een snelheidskoers bij de profs is nu niet meteen te vergelijken met 6 dagen cols beklimmen.

Toch voelde ik van bij de start dat het redelijk liep. Na de bochten deed het wel wat zeer, maar dat was voor iedereen denk ik. Als je na iedere bocht een spurt moet trekken tot 60 km/u doet dit nu eenmaal geen deugd...

In de 2e ronde kon ik me vooraan nestelen en koos ik voor de aanval. Met een 8 tal renners reden we snoeihard, maar na een 5 tal kilometer waren we er weer aan voor de moeite. Een half ronde later vertrok dan wel een vlucht van 10 renners. Zij fietsten een voorsprong van 1min20 bijeen. Dit was het sein voor Vacansoleil en Camiooro om de handen in elkaar te slaan en de achtervolging in te zetten. Na een helse achtervolging, waarbij het soms flink lastig was, was de hergroepering na 90 km een feit. Vanaf toen regende het opnieuw aanvallen. Op een 30 tal kilometer van de streep viel de wedstrijd dan in een beslissende plooi. In verschillende schuifjes kwamen zowat 50 renners voorop. Ik was gelukkig attent en kon als één van de laatsten nog de kloof overbruggen met onder meer Niels Albert.
Ik gokte wat en zou afwachten tot de laatste ronde om iets te proberen. Dit bleek een foute keuze, want op 2 ronden van het einde gingen 15 renners er vandoor. Zij reden een voorsprong van een halve minuut bijeen. Ik ging nog in de tegenreactie met een groepje, maar zonder succes.
De 15 bleven vooruit en Niels Albert kwam toonde ze de sterkste van deze kopgroep. Ikzelf bolde een half minuutje later als 33e over de meet.

Ik ben tevreden over deze wedstrijd. Dit is niet echt iets voor mij, maar toch kon ik me redelijk weren en tot in de finale meekoersen en ik kom heelhuids uit deze soms gevaarlijke koers... Opdracht volbracht dus.
Zondag staat met de interclub in Rochefort de laatste Belgische interclubwedsrijd van het seizoen op het programma. Ik heb er nog nooit gereden, maar ik vermoed dat het wel lastig zal zijn. Hopelijk kan ik me er nog eens tonen en een mooie uitslag meepakken.
Het weekend daarop volgt normaal gezien nog een kermiskoers en daarna vertrek ik normaal gezien naar Frankrijk om nog 2 UCI koersen te betwisten, de Tour du Gévaudan en de Cinturo de l'Emporda.

Gr Klaas

1 opmerking:

Anoniem zei

Quote:
Het is echt niet voor mij, maar toch kon ik me redelijk weren en tot in de finale meekoersen ...
Unquote.
Klaas, je kan veel meer dan je denkt.
YES, YOU CAN !

P.N.