maandag 13 september 2010

Rochefort : Net niet...

Hallo,

Gisteren ging ik in Rochefort van start voor de Tour de la Famenne. Een nieuwe interclubwedstrijd en dus ongekend terrein voor mij. Maar zoals de naam al doet vermoeden zou dit wel een mooie wedstrijd worden in de Ardennen. We moesten dan ook niet minder dan 12 hellingen overwinnen in net geen 160 km (3 lussen van 75, 25 en 35km en daarna nog 2 plaatselijke ronden van 12 km).

Van bij de start regende het gezapig, en dit was zowat heel de wedstrijd het geval. Niet echt aangenaam om in het peleton te vertoeven dus en daarom koos ik van in het begin voor de aanval. Na de eerste helling was ik dan ook aanwezig in een kopgroep van een 20 tal renners met hierbij ook ploegmaats Vanendert en Verkinderen. Onze voorsprong liep nooit hoog op omdat men in het peloton besefte dat de wedstrijd anders voorbij zou zijn.
Uiteinelijk kwamen in 2 schuifjes nog 40 renners terug. Op het moment van de samensmelting koos ik op de 5e helling van de dag onmiddellijk opnieuw voor de aanval, opnieuw met ploegmaat Vanendert en nog 2 renners (die geen zin hadden om door te rijden...). Even verder kwamen nog 5 renners terug en waren we opnieuw met 9 man vertrokken. Dit keer echter niet voor lang, want na 80 km liep alles opnieuw bijeen, zowat 60 renners kwamen nog in aanmerking voor de zege.
Nu volgden de aanvallen zich in sneltempo op, ik nestelde me even in de buik van de groep omdat ik niet het gevoel had dat er veel zou gebeuren op dat moment. Mijn moment kwam na 110 km! Op helling nr.9 gaf ik er een lap op! Van aan de voet tot boven trok ik eens vol door. Gevolg... we reden met 9 man weg, 5 Beveren2000 renners (mezelf, Laurens de Vreese, Eliot Lietaer, Dennis Vanendert en Frederik Verkinderen), 3 man van Davo-Lotto (De Clerq, D'Haene en Wellens) en de enkeling Foucquet. Een 10 tal kilometer verder kwamen nog 4 renners terug (Giaux, Hollanders, De Decker en Mottet), de sterkste renners zaten vooraan en de definitieve ontsnapping was vertrokken.
Bij het ingaan van de plaatselijke ronden kwam nog even een groep achtervolgers opzetten, maar die kwamen er nooit helemaal bij. In de eerste plaatselijke ronde waren er twee aanvallen, waarin ik even veel keer aanwezig was. Zo reed ik bijna de hele ronde voorop. Bij het ingaan van de laatste ronde werd ik terug gegrepen en ging ploegmaat De Vreese. Hij zong het een kilometer of 3 uit tot boven op de eerste van twee hellingen op het lokaal circuit. Toen hij ingelopen werd ging ik opnieuw en dit keer reden we met 5 weg (Giaux, Wellens, Foucquet, ik en mijn ploegmaat Verkinderen). Met die 5 gingen we strijden voor de zege. Ik probeerde nog tweemaal de spurt te ontlopen, maar evenveel keer counterde Giaux. Het draaide dus op een spurt (licht bergop) uit, en hierin moest ik enkel het hoofd buigen voor de plaatselijke Jerome Giaux, tweede dus, ploegmaat Verkinderen mocht als 3e op het podium.
Door mijn aanvallende wedstrijd werd ik ook nog 3e in de bergprijs.

Een mooi resultaat, in een mooie wedstrijd doet altijd deugd. Alleen jammer dat het net niet is, het had een mooie bekroning kunnen zijn voor mijn seizoen. Maar blijkbaar zit de conditie weer snor en dus kan ik met vertrouwen uitkijken naar de volgende wedstrijden en wie weet lukt het dan wel!

Bij deze ook mijn complimenten aan de organisatie, dit was echt een mooie koers, zoals er in België te weinig zijn. Nu nog douches zoeken -na een wedstrijd in de regen altijd handig- en dit wordt een topkoers!

Gr Klaas

1 opmerking:

Anoniem zei

Inderdaad spijtig, maar toch een dikke proficiat !