donderdag 12 augustus 2010

Terugblik: Pierrefitte-Nestalas - Tourmalet

Hallo,

Uit intresse ben ik even aan het rekenene geslagen. Ik heb namelijk mijn VAM waarden berekend gedurende de koninginnerit en eens vergeleken met de 'echte groten'.

Om even te verduidelijken, de VAM waarde, is het aantal hoogte meters per uur die een renner overwint. Zo kun je op verschillende cols, verschillende renners met elkaar vergelijken. Dit is natuurlijk geen exacte wetenschap aangezien er nog tal van andere factoren meespelen waar geen rekening meegehouden wordt. Maar toch is het een leuke indicatie en ook mijn eigen prestatie kan ik zo eens 'analyseren'.

Het VAM record is momenteel in bezit van Alberto Contador, hij vestigde dit vorig jaar in de Tour de France op de slotklim van de rit met aankomst in Verbier. Toen haalde hij maar lieftst 1863 hm/u. Er dient wel opgemerkt te worden dat het om een vrij korte klim ging (goed 20 minuten) en naar het schijnt zat de wind mee...



Volgens eigen berekeningen waren dit mijn VAM's op de verschillende cols:
col de Tourmalet : 1405 hm/u
col d'Aspin : 1260 hm/u
Plat d'Adet (eerste 6 km) : 1315 hm/u
Plat d'Adet (laatste 4 km) : 1012 hm/u

Ballon d'Alsace (2008) : 1304 hm/u
Ballon d'Alsace (2007) : 1330 hm/u


Er is tegenover de 'groten' -hoewel, als je de namen bekijkt mag je een pak van die 'groten' schrappen- nog wat werk aan de winkel. Ook mijn inzinking tijdens Plat d'Adet was vrij duidelijk. Eigenlijk liep het al van in de eerste kilometers minder. Ik had mijn tempo van op de Tourmalet moeten kunnen behouden, dan had ik mee kunnen doen voor de zege. Dat zit er zeker in, want daar moest ik nog niet forceren om aan 1400 hm/u te komen.

Tot hier de wetenschap! Hopelijk spreken de benen weer snel!

Gr Klaas

1 opmerking:

Anoniem zei

Toch leuk om te zien dat je in vergelijking met twee jaar geleden 100 meter progressie hebt gemaakt!