dinsdag 1 september 2009

Giro della Vallée d'Aosta

Hallo,

Vorige week was ik dus onverwacht aan de slag in Aosta, hieronder volgt een kort verslagje.
Op dag één mochten we twee keer aan de bak, 's morgens moesten we een ploegentijdrit afwerken die hoofdzakelijk in stijgende lijn liep en vooral naar het eind toe steeds steiler bergop liep. Ik voelde me vrij goed en kon lange beurten op kop voor mijn rekening nemen, op het einde van de ploegentijdrit kreeg ik het evenwel lastig en vond het goede ritme niet bergop. Uiteindelijk eindigden we op een ietwat teleurstellende 18e plaats.
In de namiddag mochten we opnieuw de fiets op voor een rit van 111 km met hierin 2 cols, de steile col de l'Encrenaz en de col de Corbier. Van bij de start goot het water en dit duurde km 70. Op de eerste col reden 11 renners weg, ik moest pas laat lossen en kwam met beperkte achterstand boven op een klein pelotonnetje dat ik na de gevaarlijke afdaling opnieuw kon vervoegen. Jammer genoeg haakten enkele renners voor mij in elkaar en zo ging ik ook tegen de grond, gelukkig viel de schade goed mee, maar ondertussen waren wel 5 renners weg gereden op zoek naar de 11 leiders. Met 1min30 achterstand begonnen we aan de laatste col met een 35 tal renners. Op deze beklimming viel alles uiteen, en na de col kregen de leiders versterking en kwamen er zo circa 20 man op kop. Ik zat in de groep daarachter die ook zo'n 20 man sterk was. De rest van het deelnemersveld was ver terug geslagen. Sander Armee werd knap 2e in de spurt bergop, ikzelf eindigde rond de 30e plaats.

Op dag 2 was het weer beter, de eerste 90 km verliepen over golvende wegen met een 2 tal langere, maar niet echt steile beklimmingen. Na deze beklimmingen kregen we 14 leiders die met 1min30 voorsprong aan de col de la Croisette begonnen. Op deze zeer steile col viel het peloton onmiddellijk uiteen. Ik vond een goed ritme en kwam zo bij de eersten van het peloton boven. Na de afdaling ontstond een groep van 18renners met een pak vroege vluchters en enkele verse krachten uit het peloton, ik volgde op een kleine minuut met 9tal. In de achtervolging nam ik samen met ploegmaat Brian Bulgac veel werk voor mijn rekening en op 10 km van het einde kwamen we terug. 3 renners waren echter al weggereden vooraan waardoor we voor de 10e plek reden. Ik ging nog meermaals in de aanval, maar zonder succes en werd zo 17e.

Na een lange verplaatsing gingen we in rit 3 van start in het Italiaanse Morgex om na 160 km in Verrayes te eindigen, met 4 cols waaronder de Colle San Carlo was dit tevens de koninginnerit. In tegenstelling tot in Frankrijk was het hier broeierig heet. De eerste col kwam al na 40 km en dit beviel mij blijkbaar niet goed, de hitte, de inspanningen van daags voordien, een slechte nachtrust en de vroege aanvang van de col zorgden ervoor dat ik het goede ritme niet te pakken kreeg. Ik hoopte nog dat ik in de vallei terug naar de eerste groep zou kunnen rijden, maar helaas, in het 2e peloton waar ik in zat wilde niemand rijden, zo verloren we veel tijd en kwamen alle achterblijvers terug en kwam ik in een grote 'grupetto' terecht. Daar werd totaal geen snelheid meer gemaakt zodat we snel veel tijd verloren, ik hoopte nog dat ik er naar het einde van de rit zou doorkomen, maar toen was het helaas al verloren... Na meer dan 5u wedstrijd en met 35 min achterstand boldde ik als 49e binnen. Een mooi klassement was nu meteen verloren.

Op dag 4 gingen we van start in Chatillon om na 103 km te eindigen met een slotklim naar Fontainemore. Er werd zeer hevig gestart en na 1 km lag het peloton al in 3 stukken(!), alles liep wel weer samen, maar 11 renners konden toch wegrijden. Na een 20 tal kilometer gingen nog 18 renners in de tegenaanval met hierbij ploegmaats Sander Armee en Maarten De Jonge. Ik legde samen met mijn andere Beveren2000 ploegmaats het peloton stil waardoor ze tot 2 minuten voorsprong namen. Toen begonnen enkele ploegen te rijden en mede door de zware wind op kop begon de voorsprong van de leiders te slinken. Uiteindelijk begonnen ze met 1min40 aan de slotklim die uit 2 delen bestond. Ik besloot om mijn eigen tempo te rijden en dit was blijkbaar nog vrij hoog, want ik eindigde op een 32e plaats wat niet slecht is als je weet dat er 29 renners met 1min40 voorsprong aan de klim konden beginnen.

De 5e rit startte in Aosta en eindigde in de regio Piemont, namelijk in het mooie Ceresole Reale na een slotklim van 20 km. De wind stond dit keer gunstig wat zorgde voor een zeer snel eerste wedstrijduur. Het regende aanvalspogingen en uiteindelijk raakten 11 renners weg met hierin ploegmaat Brian Bulgac. Zij kregen meer dan 11 minuten voorsprong en streden dus voor de overwinning. Brian kon hierin een knappe 7e plaats uit de brand slepen. Het peloton schoot ook nog in gang en de voorsprong daalde zienderogen. Ik ging tot op 8 km van het einde mee met de eersten, maar op een zeer steile strook viel alles uiteen in groepjes. Ik kwam uiteindelijk, ditmaal zonder echt diep te gaan, rond de 45e plek binnen.

Voor de laatste rit moesten we vroeg uit de veren. De start werd om 9u gegeven in Locana om na 106 km te eindigen in Pont-Saint-Martin. Bij de start was het kil en regenachtig, maar dit veranderde en als snel kwam de zon te voorschijn. Ik had me voorgenomen om mee te zijn met de vroege vlucht, maar dit wilden blijkbaar veel renners. Het eerste uur werd in razende vaart afgelegd en ik probeerde vaak mee te springen. Het lukte echter niet om met een deftige groep weg te rijden, 3 renners kregen uiteindelijk toch de vrijheid en konden met een 2 tal minuten voorsprong aan de Col d'Arlaz beginnen. In de eerste kilometers van deze col vond ik het goede ritme niet, maar naarmate de klim vorderde schoog ik steeds op. Jammer genoeg kwam ik op de top een 200 meter te kort om meet te zijn met een 2e groepje en zo verzeilde ik in de vallei in een klein groepje. Met de wind op kop was het onmogelijk om nog terug te keren en zo kwam ik opnieuw rond de 45e plaats binnen. In het eindklassement eindigde ik op een 37e plaats. Ik was al bij al tevreden over mijn wedstrijd, want zonder specifieke voorbereiding en na een zware zomer liep het toch nog redelijk. Jammer van de 3e rit waar ik naar mijn mening 20 minuten te veel verloor, anders kon ik rond de 20e plaats in het eindklassement eindigen wat toch mooier is.

Hopelijk kan ik de stijgende lijn nu door trekken,
Groetjes Klaas

Geen opmerkingen: