maandag 31 augustus 2009

De voorbije weken

Hallo,

De voorbije weken waren behoorlijk druk en hierdoor lieten de verslagjes wat langer op zich wachten.

Eerst was ik dus aan de slag in Bretagne, daar liep het de eerste dagen niet zoals gewild, maar ging het naar het einde van de wedstrijd toe alweer beter. En de laatste dag voelde ik me zelf behoorlijk goed en kon ik opnieuw meekoersen. Ik eindigde in deze sterk bezette en lastige wedstrijd dan ook op een anonieme plaats.

De dinsdag erna ging ik nog van start in het criterium in Moorslede, daar had ik vooraf beslist om me niet in het wedstrijdverloop te moeien om krachten te sparen met de bedoeling zo goed mogelijk te recupereren van de inspanningen in Bretagne. Ik eindigde uiteindelijk op een 17e plaats.

Op vrijdag reisde ik dan met de ploeg af naar Charleroi om er op zaterdag het B.K. in Binche nabij La Louviere te betwisten. Het was vrij warm en het parcours was ook vrij zwaar met een lang stuk vals plat na de aankomst en vlak voor de aankomst ook nog een steile klim op kasseien. Verder lagen er iedere ronde nog een 2-tal kasseistroken in en de rest van het traject werd ook over slechte wegen verreden. Ik voelde me goed en probeerde in het begin van de wedstrijd meermaals weg te rijden. Jammer genoeg lukte dit niet en had ik zo toch al wat krachten verbruikt die ik in de finale te kort zou komen. 10 renners konden uiteindelijk toch een voorsprong van 1min30 bij elkaar boksen, maar een 4 tal ronden voor het einde liep alles terug samen. Ook ik deed mijn werk in de achtervolging, maar raakte nooit echt weg. Net na de samensmelting ging Jan Kuyckx er van door en hij kreeg even later met Nico Kuypers en David Geldhof, 2 renners in steun. Zij liepen tot 1 minuut uit en konden stand houden tegen het uitgedunde peloton. In de laatste ronde gingen nog enkele renners in de tegenaanval, maar ook zij konden niet vooraan aansluiten. Uiteindelijk werd Nico Kuypers de nieuwe Belgische kampioen, ik drong niet meer aan in de spurt voor de 10e plaats en eindigde rond de 60e plaats.

Op zondag ging ik terug naar Binche, want van daaruit vertrokken we met de ploeg richting Chatel voor de Ronde van Aosta waarvoor ik op het laatste moment was opgeroepen. Door een gebrekkige voorbereiding en een mindere zomer verwachtte ik niet veel van deze wedstrijd, maar uiteindelijk liep het toch beter dan verwacht. Op dit zeer zware parcours en sterke deelnemersveld viel ik niet echt uit de toon. In 5 van de 6 ritten ging het goed, enkel in de 3e rit had ik na 2 dagen regen last van de hitte en kwam hierdoor in de bus terecht en verloor zo veel tijd wat me een circa 20e plek in het eindklassement kostte. Vooral in de 2e rit liep het zeer goed en ging ik met de besten mee over de zeer steile klim van de Salève. In de laatste 50 km kwamen we nog met een 25 tal renners samen en eindigde ik uiteindelijk 17e. In de andere ritten koos ik meer voor mijn eigen tempo bergop zonder mij kapot te rijden. Als ploeg deden we het allesinds uitstekend en sleepten zo een mooie 3e plaats in het ploegenklassement uit de brand.

Later zal ik nog eens uitgebreidere verslagjes van Aosta maken.
Volgende zondag ga ik alweer in Frankrijk aan de slag, dit keer voor een minder prestigieuze wedstrijd, het Circuit de port de Dunkerque, maar daarom ben ik niet minder gemotiveerd. Ik voel me opnieuw beter en heb er nog zin in.

Groetjes Klaas

Geen opmerkingen: