woensdag 23 september 2009

Verslag : Tour de Moselle

Hallo,

Van vorige vrijdag tot en met zondag was ik aan de slag in de Tour de Moselle, de laatste rittenwedstrijd van het seizoen.
Op vrijdag gingen we van start voor een rit van 150 km, het parcours bestond uit 2 gelijkaardige lussen van 75 km met telkens de 2 zelfde beklimmingen waarvan de laatste van 1e categorie op 13 km van de meet. Omdat er op het roadbook aangegeven stond dat er eerst een neutralisatie van 7 km achter de wagen was namen we met de ploeg de start wat achteraan. Dit was een foute inschatting, want na 1 km werd de start gegeven op een weggetje van amper een wagen breed. Opschuiven was zo goed als onmogelijk en jammer genoeg maakten 14 renners hiervan gebruik om er van door te gaan zonder vertegenwoordiger van Beveren2OOO dus. De andere ploegen keken naar ons en zo mochten we onmiddellijk aan de slag en met zijn allen op kop beginnen rijden. Met 6 tegen 14 was echter een lastige opdracht en toen we de kloof bijna gedicht hadden na 5O km sprongen enkele renners er naar toe, opnieuw zonder Beveren renner, want wij zaten allemaal a bloc. Toen we het opgaven kon Dennis Vanendert toch nog met 2 andere renners de sprong naar voren maken. Op de 2e klim van de dag (1e cat.) bedreg het verschil met de 26 leiders al meer dan 1min30, hierop viel het peloton volledig uiteen. Ik kon me met 13 renners losmaken en al snel naderden we tot op 40s van de leiders. Na een slopende achtervolging kwamen we met nog 60 km te gaan vooraan aansluiten. Al snel kwamen de eerste aanvallen. Ik probeerde vaak mee te schuiven omdat ik voelde dat de beste krachten al weg waren en ik zo met wat voorsprong aan de klim zou kunnen beginnen. Helaas was ik niet mee toen 3 renners na talloze aanvallen toch weg konden rijden. Op de laatste beklimming gebeurde wat ik vreesde. Omdat we al van in het begin hard hadden moeten achtervolgen zakte ik er wat door. Ik miste net de aansluiting (onder meer omdat ik opgehouden werd door een vrachtwagen in een afdaling) met de eerste 20 renners en werd uiteindelijk 24e op iets meer dan 2 minuten. Ik reed een goede koers, maar was op het einde plots leeg.

Op zaterdagmorgen stond een tijdrit van 19 km op het programma, het parcours was zeer mooi, maar door de slechte organisatie (niet verkeersvrij) wel gevaarlijk. In het eerste gedeelte stond de wind op kop, maar had ik een goed ritme te pakken. Daarna volgde een zware klim van 900m aan gemiddeld 10% met een strook van 13%. Normaal ligt zoiets me goed, maar dit keer viel ik volledig stil. Ik had een veel te grote versnelling op mijn fiets en kon die totaal niet rond krijgen waardoor mijn benen ietwat ontploften. Het laatste deel was licht bergaf en vlak, hierop vond ik nooit meer mijn beste benen terug en zo werd ik uiteindelijk 28e op 50s. Op deze afstand is dit niet zo veel, ik reed een goede tijdrit, maar had het gevoel dat er toch nog meer in zat.
's Middags stond er nog een lastige rit op het programma van 90 km. In de eerste 5O km zaten er 4 klimmetjes, daarna ging het over lange wegen richting aankomst. Van bij de start werd er opnieuw hard gekoerst, na goed 25 km vertrok een eerste onstnapping, 14 renners reden weg met hierbij ploegmaat Vanendert. Zij liepen tot 20s uit, maar de Franse nationale ploeg met de leider in hun rangen reden het gat dicht. Na de laatste beklimming in een strook met veel zijwind lukte het wel om weg te rijden. Ik was attent en zo kwamen we met 16 renners voorop met hierbij ook ploegmaats Sander Armee en Sven Jodts. Al snel werd duidelijk dat dit de goede vlucht werd. Ik en Sander reden vol op kop voor het klassement en om alles samen te houden voor een spurt voor Sven Jodts. We slaagde hier perfect in, we liepen uit tot 2min40 zodat Sander 3e kwam in de stand en ikzelf schoof op naar een 10e plek. En niemand kon vooraan weg geraken waardoor we op een spurt afstevenden, ik trok die spurt op gang waarna Sven Jodts het mooi afwerkte, een topdag voor de ploeg dus.

De laatste dag stond er nog een lastige etappe van maar liefst 178 km voor de boeg. We zouden proberen het klassement te verdedigen en op te schuiven indien mogelijk. De wedstrijd begon veel beloven, al snel kon ik met 20 renners wegrijden met hierbij ook ploegmaat Vanendert. Veel klassementrenners waren niet aanwezig waardoor het er voor mij zeer goed uitzag, toen het verschil 20s was gingen nog 10 renners in de achtervolgin met Sander en Sven Jodts. De nummers 1 en 2 uit het klassement waren niet mee en dus zag het er zeer goed uit. Helaas was dit ook de doodsteek, want met 30 renners viel de samenwerking volledig weg en door de aanwezigheid van Sander reageerde het peloton natuurlijk furieus. Op de eerste klim van 1e categorie na amper 13 km viel het peloton dan ook volledig uiteen en konden in schuifjes nog 30 renners komen aansluiten met hierbij bijna alle renners uit het klassement. Zo kwamen we met 60 voorop en was de rest van het deelnemersveld al uitgeschakeld. 16 renners reden opnieuw weg, dit keer zat ik net iets te ver en miste hierdoor de vlucht. Omdat niemand van de ploeg mee was en de ploeg van de leider wel iemand vooraan had (hoewel die voor de Franse selectie reed) die virtueel leider werd moesten wij gaan controleren. Sven Jodts en Davy Commeyne deden dit perfect, eerst samen met nog enkele andere renners, en daarna met zijn tweeën. Ze zetten ons af met nog 15s achterstand aan de voet van de laatste 2 beklimmingen. Hierop scheurde alles uiteen. De koplopers werden op 4 na allemaal ingelopen en het peloton werd sterk uitgedund. De leider raakte echter nooit in de problemen. Na de beklimmingen was het nog opletten voor de wind, het tempo ging nog de lucht en het scheurde nog enkele keren. Alles kwam echter opnieuw samen en ook de 4 koplopers werden door het hoge tempo in de laatste kilometer nog ingelopen en zo werd het een groepspurt met een 40 tal renners. Ik werd hierin 23e, jammer genoeg was er nog een breukje van 4s in het peloton waardoor ik 10e bleef in het klassement in plaats van 9e.

Al bij al ben ik wel tevreden over deze ronde. Na mijn zware val van de week er voor liep het toch nog goed op een lastig parcours en werd ik mooi 10e in dit toch wel sterke deelnemersveld met onder meer de Franse nationale selectie die komende zaterdag het WK rijdt. Enkel jammer van mijn klopje op de eerste dag waardoor ik een podiumplek zag verloren gaan, maar ja dat is nu eenmaal koers.

Hopelijk kan ik de komende weken nog eens een mooie uitslag versieren. Morgen start ik nog in de profkoers in Stekene en zondag rijd ik nog de Gooikse Pijl.

Groetjes Klaas

Geen opmerkingen: