zondag 31 maart 2013

Volta Limburg Classic, hoopgevend...

Hallo

Gisteren nam ik deel aan de Volta Limburg Classic, beter bekend onder de oude naam 'Hel van het Mergelland' in Nederlands Limburg. Het parcours kent veel gelijkenissen met dat van de Amstel Gold Race, 26 hellingen, draaien en keren, op en af, smalle wegen, geparkeerde auto's en andere hindernissen... Een wedstrijd waar je gedurende 206 km geconcentreerd moet blijven.

Van bij de start was het drummen geblazen om vooraan te raken op de smalle wegen, want daar is het veel aangenamer koersen. Dit zorgde voor de nodige nervositeit en valpartijen, gelukkig bleef ik hiervan gespaard. Na goed 25 km raakte ik eindelijk vooraan, ondertussen waren 5 renners reeds weggereden en hadden een voorsprong van een halve minuut bijeen gereden. Op het moment dat ik vooraan raakte sneden we net een steile klim aan, omdat ik goede benen had schoof ik mee en boven scheurde het. We reden met een tiental renners weg en kwamen snel bij de vijf leiders, even later kwam er nog een groepje terug waardoor we met goed 20 renners op kop kwamen. Hoewel de samenwerking niet super was liepen we toch uit tot 2 minuten, enkele ploegen hadden echter de slag gemist en zetten de achtervolging in. Temeer omdat de samenwerking vooraan niet optimaal was begon onze voorsprong te slinken. Bij het aanvatten van de laatste grote ronde werden we teruggegrepen door het uitgedunde peloton. Na 100 km in de spits te rijden voelde ik dat ik toch wat pijlen verschoten had. Op het moment van de samensmelting gingen eerst vijf en daarna nog 2 renners ervandoor. Zij waren veel minder gevaarlijk en kregen wel een vrijgeleide van de groep. Zo konden ze snel een bonus van 4 minuten bijeen rijden. Bij het aansnijden van de laatste 5 hellingen kwam er dan tegenreactie in het peloton. Ikzelf zat iets te ver geplaatst en had de benen niet meer om mee te gaan in de reactie. Ik kon wel nog opschuiven en stand houden in het peloton dat ondertussen nog maar een 40 tal renners telde. Vooraan liepen alle groepen nog samen en 24 renners mochten spurten voor de zege, ik eindigde in het uitgedunde peloton na een verdienstelijke wedstrijd als 55e. De benen zijn steeds beter, ik hoop de lijn te kunnen doortrekken in de volgende koersen te beginnen met de GP Pino Cerami.

Groetjes
Klaas

2 opmerkingen:

Noekel zei

Een mooie serietje koersen die aankomt! Succes

-- pcjel -- zei

Hi Klaas,

I am now moving from JP to US... as You change teams!


Nice to see that you are enjoying European Calendar in G. Bulens Team.

Good Luck for the Ardens races. Unfortunately, I cannot be on the side of the road as I used to be 3y ago... Maybe my next watching live-race will be Tour of California ? without Crelan-Euphony team ;-(

CU Maybe this summer in BE?

--philippe And The family--