zondag 24 maart 2013

E3 Prijs

Hallo

Vrijdag maakte in mijn debuut in de World Tour in de E3 Prijs te Harelbeke. Het eerste grote treffen voor alle wereldtoppers in kasseikoersen. Gelukkig was de zon van de partij zodat het ondanks de strakke oostenwind toch aangenaam koersweer was (ja, 4 graden en 5 Beaufort oostenwind is tegenwoordig mooi koersweer!).

Aangezien we met de ploeg in dit soort wedstrijden te kort komen om de finale te kleuren moesten we proberen om onze wedstrijd van in het begin te rijden. Ik kreeg dan ook de taak om mee te schuiven met vroege ontsnappingen. De benen voelden een stuk beter aan dan de voorbije wedstrijden waardoor ik me goed kon mengen in de 'debatten van het eerste uur'. Na de passage in Otegem raakte ik voorop met 6 renners, het leek erop dat we vertrokken waren. Het peloton waaide breed open, maar 3 renners waaronder de gevaarlijke Grivko konden terugkeren, waardoor we met te veel voorop kwamen en het peloton ons niet liet begaan. Ik probeerde nog enkele keren mee te gaan, maar het was ploegmaat Koen Barbé die het goede moment koos bij het binnenrijden van Eine. Zo kregen we 6 renners aan de leiding die lang moesten knokken voor een minuut voorsprong. Op de kasseien van de Holleweg, Haaghoek en Paddenstraat werd ik voor het eerst geconfronteerd met de nervositeit van een voorjaar klassieker en zat ik iets te ver. Maar het peloton reed er echter gegroepeerd over, daarna volgde een algemene sanitaire stop waardoor de leiders uitliepen tot 3min30.

Toen Geraardsbergen en de eerste hellingen in zicht kwamen nam de nervositeit en snelheid weer toe. Na de bevoorrading verzeilde ik achteraan in het peloton en ik was misschien net iets te braaf en te voorzichtig om opnieuw op te schuiven. Op de smalle wegen richting Eikenberg, het eerste scharnierpunt, voerde Omega Pharma - Quick Step het tempo brutaal op, hierdoor brak het peloton al voor de helling in meerdere stukken. Vanaf toen viel het niet meer stil waardoor terugkeren onmogelijk werd. Ik zette mijn wedstrijd toch door en kon nog bij enkele groepjes terugkeren en zo toch nog de finish in Harelbeke halen.

Voor het eerst dit seizoen was ik 'tevreden' na mijn wedstrijd. Ik kon doen wat vooropgesteld was.

Groetjes
Klaas

3 opmerkingen:

Noekel zei

Blijven trainen ook bij dit weer, t'is dan dat de mietjes plooien

Tom Vandenbussche zei

Op naar de volgende!!

Anoniem zei

Ik blijf herhalen dat je meer kunt dan je zelf denkt.
YES, YOU CAN!

P.N.