maandag 8 april 2013

GP Pino Cerami

Hallo

Vorige week donderdag nam ik deel aan de Waalse semi klassieker de GP Pino Cerami. Start was in Saint-Ghislain, waarna 130 km in lijn afgelegd werden tot in Frameries waar nog 5 ronden van 17 km met telkens de beklimming van de Tienne Hinrault, een steile kassei helling, moesten afgelegd worden.

De opdracht was vooral om met de ploeg een collectief sterke finale te rijden. Aan de eerste schermutselingen nam ik dan ook niet deel en na een kleine 30 kilometer konden 3 renners wegrijden. Zij kregen een voorsprong van 9 minuten van het peloton. Door de strakke wind en slechte wegen was het echter nooit helemaal rustig in het peloton. De nervositeit zorgde gedurende de hele wedstrijd voor meerdere valpartijen waar ik gelukkig gespaard van bleef. Rond half koers ging het tempo stilaan de hoogte in, het peloton brak zelf even in meerdere stukken en ik kon stand houden in de eerste groep van een 40 tal renners. Even later zorgde de tegenwind echter voor een algemene hergroepering in het peloton.

Bij het ingaan van de plaatselijke ronden hadden de leiders nog goed 2 minuten voorsprong. Dit was meteen ook het moment dat de wedstrijd open brak. In eerste instantie reden 6 renners weg, maar zij werden een ronde verder weer tot de orde geroepen. Op drie ronden van het einde pleegden we met de ploeg een collectieve aanval, ikzelf reed volle bak tot aan de klim waarna het peloton uiteen spatte op de klim. 15 renners reden weg met 3 ploegmaats, ik zat in een groepje hier net na waar ik afstoppingswerk verrichtte. De situatie zat er zeer goed uit, maar op 2 ronden van het einde liep alles opnieuw samen. Een volgende poging van een grote groep liep ook spaak, waarna we gingen spurtten met een peloton van een 70 tal renners. Op 4 kilometer van het eind bracht ik mijn ploegmaat Edgjidius Juodvalkis nog in stelling, hij werd knap 5e, na deze inspanning liep ik zelf met een minuut achterstand binnen.

Daarna trokken we met de ploeg nog 3 dagen naar Luik waar we nog enkele dagen stevig trainden en de parcoursen van Luik-Bastenaken-Luik en de Waalse Pijl eens onder de loep namen. De koude heeft er wel voor gezorgd dat ik een lichte verkoudheid heb, maar hopelijk komt dit goed tegen de Brabantse Pijl.

Groetjes
Klaas

1 opmerking:

Anoniem zei

verzorg je goed en hopelijk is die verkoudheid snel voorbij!
wij kijken alvast uit naar het Ardeens hoofdstuk van het weilerjaar!