woensdag 20 maart 2013

Classique Loire Atlantique en GP Cholet

Hallo

Het voorbije weekend was ik in de Franse regio 'Pays de Loire' aan de slag, zowel zaterdag als zondag telden de wedstrijden mee voor de voor Franse ploegen belangrijke Coup de France. Beide wedstrijden kenden hierdoor een sterk bezet Frans deelnemersveld aangevuld met enkele sterke buitenlandse ploegen.

Zaterdag verliep de wedstrijd over een circuit van 16,8 km dat 11 keer moest afgelegd worden. In normale omstandigheden is dit sowieso al een zware koers door het golvende en nerveuze karakter. Nu zorgden de weersomstandigheden nog voor wat extra 'kruiding', een strakke wind, 5 graden en buien. De eerste ronde ging ik mee in een eerste ontsnapping van 10 renners, jammer genoeg ging dit niet door en werden we snel terug gegrepen door het langgerekte peloton. Meteen daarop vertrokken 17 renners, alle grote ploegen waren vertegenwoordigd waardoor deze groep wel een vrijgeleide kreeg. In de tweede ronde gingen de hemelsluizen dan open. Een fikse hagelbui gevolgd door regen zorgde ervoor dat de regenvestjes boven gehaald werden in het peloton. Dit zorgde ervoor dat de koplopers een voorsprong van 4 minuten hadden na 4 ronden. De combinatie van regen en koude zorgde ervoor dat het peloton iedere ronde stevig uitgedund werd. Ikzelf had het ook zeer koud maar probeerde toch nog door te zetten, maar na 5 ronden kon ik niets meer en werd ik gedwongen tot opgave. 57 renners reden de wedstrijd in deze zware omstandigheden uit. De koplopers werden in de laatste ronde allemaal ingerekend en Edwig Cammaerts kon op twee kilometer een kloof slaan en zo het nog 25 renners sterke peloton voor blijven.

Zondag moesten 206 km afwerken, eerst 176 km en daarna nog een ronde van 30 km. De wind stond opnieuw strak, maar dit keer was het enkele graden warmer en buiten een koude douche tijdens de eerste 5 kilometer bleef het droog. Van in de start werd er stevig door gekoerst tot de voet van de eerste helling. Die was vrij smal en ik begon iets te ver achteraan, het peloton brak in verschillende stukken. Zo ontstond er na de afdaling een kopgroep van 5 renners gevolgde door een groep van 12 renners. Het peloton liet even begaan maar al snel kwam er reactie. Na 120 km konden we eindelijk de 12 renners die tussenin reden vatten, maar de 5 anderen hadden ondertussen een mooie voorsprong bijeen gereden van 6 minuten. Andere ploegen begonnen nu de achtervolging in te zetten. De wind en het heuvelachtige parcours zorgden ervoor dat het de hele dag 'werken' was. Hoewel het tempo zeer hoog lag en de deur in het peloton open stond verloren de (sterke) koplopers relatief weinig van hun voorsprong. Met de helft van het peloton gingen we de laatste ronde van 30 km in op 3 minuten van de leiders. Bij mij was het beste er stilaan af en toen er nog fors doorgetrokken werd op de laatste helling op 7 km van het einde zat ik net te ver om nog aansluiting te maken met het eerste peloton. Zo belandde ik in een tweede peloton. De koplopers bleven vooruit en spurtten voor de zege, hierin toonde Damien Gaudin zich het sterkst. Ikzelf eindige op 2min30. Na 210 kilometer (het was iets langer), 2800 hoogtemeters en een strakke wind was het beste eraf...

Ik beschik nog niet over mijn beste benen waardoor het voorlopig moeilijk is om me te tonen op dit niveau waar iedereen top is. Maar door zo'n koersen te rijden word je automatisch sterker. Hopelijk ben ik vrijdag weer wat sterker, want dan maak ik mijn World Tour debuut in de E3 Prijs Harelbeke, het zal nodig zijn...

Groetjes
Klaas

1 opmerking:

Anoniem zei

we duimen alvast mee! :-)
wb