maandag 14 juni 2010

Ronde de l'Oise: 2e, 3e en 4e rit

Hallo,

Sinds gisteren zit de Ronde de l'Oise er ook weer op.
Zoals je kon lezen had ik de eerste dag goede benen, ik reed een goede koers, maar werd op het einde opnieuw ingerekend.
De volgende 3 ritten zouden normaal gezien geen massapurten worden aangezien ze telkens minstens 180 km lang waren en steeds over een geaccidenteerd terrein verliepen.
Tijdens de 2e rit hadden wij met Beveren2000 de opdracht om de leiderstrui te proberen behouden zonder daarbij ons zelf kapot te rijden. Daarom probeerden we telkens iemand mee te schuiven in de talloze aanvallen. Uiteindelijk slaagde Tosh erin om met 8 renners weg te rijden. Veel voorsprong kregen ze nooit en na 70 km werd het peloton in verschillende waaiers getrokken. Ik bevond me vooraan en zat in de eerste groep die naar de leiders toe reed. Maar een 10 tal kilometer verder liep alles opnieuw samen.
Het bleef echter oorlog en dus bleef het belangrijk om attent vooraan te koersen. Na 110 km rijden kwam er dan toch in verschillende schuifjes afscheiding en reden 40 renners weg waaronder mezelf en ploegmaat Wallays. Het peloton liet begaan en dus zat de winnaar vooraan. In de lastige finale ontplofte de koers helemaal. In de afdaling van de voorlaatste helling reden 15 renners weg. Ik liet me verrassen en besefte dat ik op de laatste helling alles op alles zou moeten zetten om er nog naar toe te rijden. Ik slaagde hierin en ook enkele andere renners kwamen nog terug waardoor we met 20 renners op kop kwamen. In de finale was het wat gokken, ik schoof regelmatig mee en op 7 km van het einde reden we met 9 renners weg waaronder 2 duo's. Hierdoor was het moeilijk om nog iets te proberen. Eén renner kon de spurt ontlopen, ik finishte op 4sec moegestreden als 8e.
Ook op dag 3 was het een zeer geanimeerde rit. Dit maal was het vooral de wind die het lastig maakte. Het werd constant op een lint koersen en oppassen voor breuken. Toen er even een groep wegreed met veel gevaarlijke renners zonder Beveren2000 vertegenwoordiger moesten we even vol aan de bak. Na 10 km achtervolgen konden we de kloof dicht rijden, daarna kwamen we aan 2 hellingen, hierop scheurde het peloton opnieuw en dit maal was ik wel mee met de eerste groep. Maar aangezien er te veel renners voor het klassement vooraan zaten, zette het peloton de achtervolging in en zo werden we na 20 km opnieuw gegrepen in de bevoorrading. Op dat moment reden 3 renners weg die op meer dan 24 minuten stonden in het klassement en zij kregen wel een vrijgeleide. Ze liepen tot 8 minuten uit en het peloton waar de ploeg van de leider de wedstrijd controleerde maakte geen aanstalten meer om er nog naar toe te rijden. In een spurt met 3 was Nico Eeckhout de snelste, ik eindigde in het peloton dat voor de 4e plaatst spurtte op goed 3 minuten.
Ook de laatste rit ging furieus van start. Al snel zag ik dat het peloton enkele keren uiteen viel op enkele korte beklimmingen en daarom probeerde ik snel op te schuiven. Na 20 km kwam er opnieuw een breuk, gelukkig was ik attent en kon ik als allerlaatste nog net het kloofje met de eerste groep dichten. Hierdoor kwamen we met 35 renners op kop waaronder ook ploegmaats Jelle en Sven. Even verder werd Jelle spijtig genoeg door pech teruggeslagen naar het grote peloton dat al snel liet belopen aangezien bijna alle ploegen vooraan vertegenwoordigd waren. Vooraan waren 6 renners uit de top 9 vertegenwoordigd. Voor mij zag dit er prima uit en zo werd ik virtueel 5e. In de finale bleek dit echter een nadeel, die 6 renners (waaronder mezelf) gaven elkaar geen meter ruimte en hiervan profiteeren enkele andere renners die verder stonden om er vanonder te muizen. Zij kregen dan ook een vrijgeleide. Ook voor het klassement werd het nog een secondenspel. Gelukkig had ik nog ploegmaat Sven Jodts aan mijn zijde. Hij gaf nog alles zodat de kloof opnieuw kleiner werd. Drie renners bleven voorop en één daarvan kon mij zo passeren in het klassement. Ik werd uiteindelijk 23e in de rit en eindigde deze ronde op een mooie 6e plaats. Opnieuw een knappe prestatie in een UCI2.2 koers.

Hopelijk kan ik de lijn de volgende weken door trekken!
Gr Klaas

1 opmerking:

Anoniem zei

PROFICIAT MET JE PRESTATIE!!!
Wij waren blij dat we erbij waren!!! (Toch één dag)We zagen wel dat de conditie er was. We kijken al uit naar de volgende wedstrijden!!!
LP