zondag 30 juni 2013

IWT Oetingen

Hallo

Woensdag nam ik voor het eerst deel aan de IWT Oetingen. Een 1.2 wedstrijd door het Pajottenland van 170 km. De eerste 110 kilometer trokken we richting Galmaarden en Geraardsbergen waar beklimmingen van Congoberg, Bosberg, Kloosterstraat en Voskensstraat de scherprechters waren naast enkele kasseistroken. Daarna moesten we nog 4 plaatselijke ronden afwerken met hierin telkens twee kasseistroken van anderhalve kilometer.

Aangezien we met een sterk 6 tal aan de start kwamen (Amorison, Barbe, Breyne, Nys, Steels en ikzelf) hadden we als doel de wedstrijd te winnen. Ikzelf zou me in het eerste deel van de wedstrijd nuttig maken aangezien de finale met de kasseien me minder zou liggen. Na 35 kilometer raakte ik met 5 renners voorop, helaas bleken mijn medevluchters niet sterk genoeg om door te rijden en na 40 kilometer werd ik terug gegrepen, op dat moment ging Jelle Wallays aan de haal en dit bleek wel de goede vlucht te zijn. In verschillende schuifjes kwamen zo 25 renners op kop waarbij ploegmaats Barbe en Steels. Aangezien de meeste ploegen vertegenwoordigd waren was er nog weinig actie in het peloton. Ikzelf schoof mee in tegenreacties, zo reed ik op de Kloosterstraat weg met 2 renners van Topsport Vlaanderen en twee van BMC, we naderden van 1min40 tot op 1 minuut, maar werden toen opnieuw gegrepen waarna het peloton weer stil viel. Hierdoor vatte de kopgroep de plaatselijke ronden aan met een voorsprong van bijna 2 minuten op het peloton.

Dat peloton dunde steeds verder uit op de kasseien, maar erna viel het telkens opnieuw stil waardoor de voorsprong van de leiders steeds rond de 2 minuten bleef hangen. Al snel werd duidelijk dat de winnaar vooraan zat. Daar hadden de 9 sterksten zich ondertussen afgezonderd en wij hadden nog steeds Stijn Steels vooraan. Helaas kreeg die af te rekenen met een lekke band waardoor hij uit de wedstrijd werd geslagen. Aangezien we pas in de laatste ronde te horen kregen dat er niemand van de ploeg meer vooraan zat was het nog te laat om iets te ondernemen. Ik eindigde als 53e in het 50 koppige peloton dat spurtte voor de 9e plaats.

Mijn gevoel was goed en ook op de kasseien liep het zeer vlot. Het was lang geleden dat ik nog zo'n goed gevoel had op kasseien.

Nu is het even rusten om volgende week zondag (07/07) de '2e helft' van het seizoen aan te vatten in de GP Monseré in Roeselare.

Klaas

1 opmerking:

Noekel zei

Spiegel je aan je copain van de toekomstronde. Blijven werken.