maandag 10 juni 2013

GP Kanton Aargau Gippingen, weer in eerste groep

Hallo

Vorige week donderdag nam ik deel aan de GP Kanton Aargau in het mooie Zwitserse Gippingen. Deze wedstrijd had iets weg van een kermiskoers, 15 ronden van 12,1 kilometer (181 in totaal dus) met hierin telkens een beklimming van ongeveer 2,5 kilometer. Omdat deze wedstrijd net voor de Ronde van Zwitserland ligt kwamen heel wat World Tour ploegen aan de start waardoor het deelnemersveld bijzonder sterk was. Zo stonden onder meer Cancellara, Voigt, Klöden (RadioShack), Albasini (Orica GreenEdge), Leukemans (Vacansoleil DCM), Van Avermaet (BMC), Gasparotto, Kangert (Astana), Kolobnev (Katusha), Ulissi (Lampre) en ook nog Ciolek, het sterke IAM en Androni aan de start. Een korte uitslag rijden zou dus niet gemakkelijk worden!

Daarom had ik beslist om mee te gaan in een vroege vlucht, temeer omdat die in voorgaande jaren al enkele keren voorop bleef tot het einde. In de eerste ronde schoof ik dan onmiddellijk mee, met 3 andere renners reed ik voorop, maar bovenop de klim werden we teruggegrepen, daarna reden 8 renners weg, maar RadioSchak zorgde voor een hergroepering. In de tweede ronde vertrok de goede vlucht dan wel op de klim, maar door de inspanningen uit de eerste ronde zat ik wat te ver en moest dus toekijken hoe 8 renners weg reden.
Toen de voorsprong van de leiders richting 4 minuten opliep namen Astana en Vacansoleil de achtervolging op zich. Vanaf toen ging de voorsprong stelselmatig naar beneden. Op dat moment kende ik mechanische problemen waardoor ik van fiets moest wisselen, maar 2 ronden later kon ik terug op mijn originele fiets waardoor ik dus weinig krachten verloor. Op 7 ronden van het einde werd er voor het eerst geschift op de klim, het peloton brak in verschillende stukken, maar deze actie ging niet door waardoor alles weer samen liep. Op 3 ronden van het einde begon de koers dan echt, er werd stevig doorgetrokken in het peloton waardoor het peloton uitgedund werd tot een 60 tal renners. Door deze actie werden de eerste koplopers ook terug gegrepen. In de voorlaatste ronde werd er nog versneld, hierdoor kregen we een ruime kopgroep van een 20 tal renners, ik zat in een groep hierachter van een 30 tal renners op 15 seconden. Onder impuls van Orica Greenedge dat met Albasini de topfavoriet in huis had liep zo goed als alles (de resterende 50 renners) aan de voet van de laatste klim opnieuw samen. Opnieuw ontstond in verschillende schuifjes een kopgroep van 14 renners, ikzelf moest me beperken tot aanklampen in het (kleine) peloton. Omdat geen enkele ploeg de achtervolging nog op gang bracht bleven de 14 buiten schot. Albasini klopte zijn medevluchters in de spurt, ik werd op goed 20 seconden als 39e afgevlagd. Geen dichte uitslag, maar gezien de mooie namen rondom mijn mag ik wel tevreden zijn met deze prestatie.

Groetjes
Klaas

Geen opmerkingen: