vrijdag 31 mei 2013

De voorbije week...

Hallo

Het is een tijdje geleden dat ik een berichtje geplaatst heb, waarvoor mijn excuses...

Het was dan ook een vrij drukke week met 3 wedstrijden. In het weekend twee manches voor de Coupe de France in Bretagne, de mooie GP Plumelec Morbihan gevolgde door Chateaulin - Boucles de l'Aulne. Daarna volgde de terugreis om dinsdag alweer in Gullegem te starten.

Een terugblik...

Als het overal goed weer is, regent en waait het in Bretagne, dus gold gelukkig ook het omgekeerde... Van de Giro tot de Ronde van België was het koud en nat, maar in Bretagne scheen een aangename lentezon met temperaturen tot 20°C! Ideaal koersweer dus en ook nog eens twee lastige wedstrijden die me vrij goed zouden moeten liggen, de motivatie was er dus...

Vooral Plumelec moest me goed liggen met 13 maal de beklimming van de côte de Couedal waar ook de aankomst getrokken lag na goed 180 km. Al vrij snel kregen 3 renners een vrijgeleide van het peloton. Aangezien deze uit kleinere ploegen kwamen kregen zij een voorsprong van 12min30 vooraleer AG2R en Europcar de achtervolging op zich namen. De voorsprong ging slechts gestaag achteruit en op 100 km van het einde bedroeg die nog steeds meer dan 10 minuten. Ik voelde me goed en besloot de finale af te wachten. Toen de renners van FdJ in de finale alle registers open trokken moest ik alle zeilen bijzetten maar kon ik toch mijn wagonnetje aanhaken in het eerste peloton. Daarna ging het in sneltrein richting finish. Op één ronde van het einde werden de vluchters ingerekend, door het hoge tempo raakte niemand nog weg en zo gingen we een peloton van circa 35 renners naar de slotklim. Daar brak ik op 500m van de top om zo 24e te worden. Geen topuitslag, maar voor het eerst dit jaar kon ik mee met de toppers in de finale. Rond rijden tussen kleppers als Taaramae, Nocentini, Peraud, Coppel, Dumoulin, Fedrigo gaf me wel een goed gevoel...

Daags nadien had ik wat zware benen in Chateaulin. In het begin moest ik me dan ook beperken tot volgen. Toch kwam ik er gaandeweg door en toen na 120 km de 7 vluchters terug ingelopen werden begon de koers opnieuw. Op de korte klim aan de aankomst trok ik in de aanval, ik reed weg, maar werd na de klim gecounterd door Peraud. Op dat moment moest ik even passen en zo ontstond een nieuwe kopgroep van 12 renners. Deze bleven 3 ronden voorop, maar werden met nog 2 ronden te gaan opnieuw ingerekend. Op 3 ronden van het einde probeerde ik de sprong nog naar voren te maken, maar ik bleef op een 10 tal seconden hangen alvorens terug ingelopen te worden. Hierdoor besloot ik te wachten in de hoop in de laatste ronde nog eens te kunnen aangaan. Jammer genoeg bleek dit een verkeerde gok. Toen de koplopers terug gegrepen werden reden 19 renners in de afdaling weg. Iedereen keek wat naar elkaar en een aarzeling in het peloton zorgde ervoor dat ze snel 30 seconden voorsprong hadden. In de laatste ronde probeerde Saur-Sojasun nog iets recht te zetten, maar ze kwamen te laat. Ik nam geen risico's in de spurt en werd 54e. Hier zat meer in...

Dinsdag startte ik dan in Gullegem. Door de lange reis was ik wat vermoeid en daardoor besloot ik deze wedstrijd gewoon als training te rijden. Ik hield me dan ook de hele wedstrijd in de buik van het peloton schuil. Ik voelde me niet slecht en kon zo zonder problemen en zonder forceren de (snelle) wedstrijd beëindigen.

Dit weekend ga ik opnieuw twee keer koersen, morgen de Heistste Pijl en zondag de Delta Zeeland Tour met start en aankomst in Terneuzen.

Groetjes
Klaas

Geen opmerkingen: