maandag 13 mei 2013

Ronde van Limburg en Rund um Köln

Hallo

Vorige week donderdag moest ik als reserve optreden in de Ronde van Limburg, een 1.2 wedstrijd over 210 km met start en aankomst in Tongeren. Eerst een grote lus van 100 km met enkele hellingen in Zuid-Limburg, daarna een lus van 50 km met een 4 tal kasseistroken en daarna nog 4 licht golvende plaatselijke ronden van 15 km.
Het jaar voordien werd deze wedstrijd beslecht in een massaspurt en ook deze editie kon wel eens zo uitdraaien aangezien de meeste ploegen wel een spurter bij hadden. Door de afstand koos ik in het begin wat voor een afwachtende houding. Dit bleek een misrekening te zijn, al snel reden 16 renners weg en op de 2e helling van de dag gingen er nog eens een 30 tal renners vandoor. Zo kregen we een ruime kopgroep van een kleine 50 renners, ik probeerde meermaals de kloof te dichten en ging onder meer op de Slingerberg mee in de aanval, maar ik raakte in eerste instantie niet weg. Toen het verschil reeds meer dan twee minuten was lukte het dan toch om met een groepje van een kleine 15 renners de achtervolging in te zetten. Na 30 km 'volle bak' te rijden (met slechts een 5 tal renners) lukte het om na 100 km de aansluiting met het koppeloton te maken. Uit deze eerste groep waren al 9 renners weggereden maar na zowat 120 km werden ze terug gegrepen en met 50 renners (waarbij wij met 4 vertegenwoordigd waren) mochten we voor de overwinning strijden. De groep viel constant uitéén maar plooide evenveel keren terug samen. In de eerste plaatselijke ronde viel de beslissing echter, met een 20 tal renners reden we weg, maar onmiddellijk gingen hieruit 5 renners aan de haal. Omdat ik als laatste nog naar die groep toe gesprongen was zat ik wat achteraan en mistte zo de slag. Even verder konden nog 5 renners, waaronder ploegmaat Claeys, de oversteek maken naar de kopgroep en daarna begon voor mij het afstopwerk. De rest van de groep kwam nog terug en leiders reden een voorsprong van 1min30 bijéén. Op het einde kwam nog een groep uit de achtergrond terug en zetten Topsport Vlaanderen nog de achtervolging in, maar de leiders (9 ondertussen) bleven net voorop. Mijn ploegmaat Claeys werd in de spurt 2e, ikzelf eindigde 14 tellen later in het kleine peloton.

In Köln was het van bij de start oorlog en dit vooral door de weergoden. Een grote hagelbui bij de start zorgde onmiddellijk voor de nodige chaos. Op het parcours dat constant op en af ging en draaide en keerde was het belangrijk om in deze gladde omstandigheden niet te ver achteraan te zitten. Een stevige wind op de koop toe zorgde ervoor dat het peloton na 20 km al heel wat eenheden verloren was. Ikzelf kende weinig problemen en kon me vrij vlot handhaven. Toen de banen wat droger lagen schoof ik naar voren op, ik ging enkele keren mee in de aanval maar zonder succes. Na 60 km ging ik dan alleen in de aanval, door een gebrek aan parcourskennis bleek dit een vergissing. Op het moment dat ik terug gegrepen werd vatten we net een zéér lastig stuk aan. Het peloton viel hier helemaal uitéén omdat er bovenop de klim zijwind stond. Ik zelf belandde in een tweede groepje, maar kon snel terug vooraan aansluiten. Op het moment dat alles weer samenliep vertrok de goede ontsnapping, ik voelde dat het het goede moment was, maar zat te ver om mee te schuiven. Aangezien mijn ploegmaat Delfosse mee was, was de situatie voor onze ploeg vrij gunstig. Daarom was de opdracht nu vooral meeschuiven met tegenreacties, zo kon ook Stijn Steels de sprong met 4 andere renners naar voren maken waardoor we 19 leiders kregen. In het peloton zetten enkele ploegen nog de achtervolging in, maar door de lastige wedstrijd was de fut eruit en kwamen we niet meer dichter op koplopers. De kopgroep werd nog uitgedund tot 15 renners en zij mochten op de 3 vlakke ronden in Köln strijden voor de zege. Mijn ploegmaat Delfosse ging in de voorlaatste ronde samen met 2 andere renners in de aanval en dit drietal mocht met een kleine voorsprong spurten voor de bloemen. Sebastien Delfosse toonde zich de sterkste en kon zo een knappe zege voor de ploeg binnenhalen! Ikzelf bolde in het peloton voor de 16e plaats binnen.

Klaas

1 opmerking:

Noekel zei

De uitslagen komen er aan.