maandag 15 april 2013

Amstel Gold Race, een dagje aan het front!

Hallo

Gisteren nam ik voor het eerst deel aan een topklassieker, de Amstel Gold Race. Voor het eerst was de zon ook van de partij wat de temperaturen zowaar deed oplopen tot 23 graden. Verder nog 34 hellingen, 1001 bochten en 250 km smalle wegen. Alles was dus aanwezig voor spektakel!

Aangezien ik (realistisch) gezien geen kans maak om de finale te rijden probeerde ik in het begin meermaals mee te schuiven. Op de 2e helling van de dag waagde ik mijn kans, maar boven werd ik terug gegrepen waarna 5 renners wegreden. Ik moest even recupereren en het peloton maakte al snel 'barrage' waardoor de koplopers snel 1min30 voorsprong kregen. Met de ploeg probeerden we echter de wedstrijd te herlanceren om toch nog iemand in het front te krijgen. Na goed 25 km lukte het dan toch. Samen met Nicolas Vogondy trok ik in de achtervolging. Aangezien we al meer dan 1min30 achterstand hadden zou het geen éénvoudige opdracht worden, temeer de 5 koplopers niet echt aanstalten maakten om te wachten... Na een achtervolging van 35 km lukte het toch om na de eerste passage over de Cauberg de aansluiting vooraan te maken. Uiteraard had dit veel krachten gekost, maar het belangrijkste was dat ik voorin zat. Ondertussen zat het peloton al op 11 minuten...

We werkten goed samen en zo bleef de voorsprong lang rond die 11 minuten draaien op het peloton waar Cannondale controleerde. Bij de 2e passage op de Cauberg brak de wedstrijd achteraan ook los, iedereen maakte zich op voor de finale waardoor onze voorsprong nu razendsnel achteruit ging. Op de Loorberg, na 200 km viel de kopgroep uitéén, ik moest net passen en moest, Vansummeren, Pliuschin en Astarloza laten gaan. Mits wat sneller te reageren had ik waarschijnlijk wat langer vooraan kunnen blijven, maar de inspanningen van in het begin van de wedstrijd zorgden er ook voor dat het stilaan op was. Daarna ging het razendsnel, en werden we snel door het peloton opgeslokt, ik reed nog verder naar Valkenburg, want wou graag de wedstrijd beëindigen. Hoewel mijn achterstand op het eerste peloton niet groot was, moest ik toch stoppen van de wedstrijdcommissarissen, maar mijn dag was sowieso geslaagd!

Nu op naar de Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik in de hoop dat ik me nog eens kan tonen...
Klaas

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Proficiat met je prestatie!
En ruim twee uur in beeld geweest ...
Hopelijk geraak je voldoende gerecupereerd en zien we je terug in de Waalse Pijl of L-B-L.

Arnold

Noekel zei

Proficiat met je eerste live optreden!
Sies of Sijs, het maakt niet uit.

Anoniem zei

Proficiat Klaas!
Justine

Anoniem zei

Je bent niet alleen schitterend in beeld geweest, doch De Vlaamse dames hebben nu zeker je krachtige dijspieren kunnen bewonderen. Je vrouwelijke fans(waaronder je tante Christine )hebben gesnoept.
Wij hebben alles nu op beeld voor de toekomst.
Proficiat en nu kan alles alleen bergop

Nonkel Dirk en tante Christine

Frederik zei

Sterk Klaas !

Jaar na jaar groeien ! weeral mooie stap vooruit !

Anoniem zei

Sterk gereden Klaas in de Amstel!
Veel succes morgen en zondag! Hopelijk nog eens mee met een goede ontsnapping.

grtn,

neef Dries

Anoniem zei

L-B-L is een koers die jou ligt.
Go for it. YES, YOU CAN !
P.N.

rik van blankenberge zei

fantastisch klaas je wordt een grote!Veel publiciteit gemaakt voor de ploeg en ook voor jou!Doe zo verder