donderdag 30 augustus 2012

Stadsprijs Geraardsbergen: attractieve koers

Hallo

Gisteren doorbrak ik een langere periode zonder wedstrijd met de 'lastigste' kermiskoers van het land, de Stadsprijs in Geraardsbergen. 14 ronden met daarin telkens de korte steile klim op de markt en nog twee lange stroken vals plat waren en als nieuwigheid moesten we in de laatste ronde de 'Muur' over. Met andere woorden, de nieuwe Ronde van Vlaanderen... (voor kermiscoureurs) ;-)

Het mooie weer en gebrek aan wedstrijden zorgden er dan ook voor dat 225 renners aan de start stonden. Véél te véél naar mijn gedacht, ik startte dan wel op de eerste rij, ondernam onmiddellijk twee aanvalspogingen, maar werd daarna overspoeld en zakte met de kilometer verder weg in het hyper nerveuze peloton. Even zonk mijn moraal in de schoenen. Na 3,5 ronden kon ik opnieuw opschuiven en onmiddellijk profiteerde ik hiervan om weg te rijden. Een eerste keer alleen, nadat ik opnieuw ingelopen werd ging ik ervandoor op de klim van de Markt. Met 8 renners konden we ons losmaken en de achtervolging inzetten op 22 koplopers die er na 2 ronden vandoor waren gegaan. Van 1min30 kwamen we terug tot op goed 1 minuut, maar helaas brak de veer omdat enkele renners niet meer wilden/konden rijden. Na 6 ronden kwamen dus enkele renners terug en iedere ronde sloten wel enkele renners aan. Zo dikte de achtervolgende groep aan tot een 45 tal renners, de rest was uitgeschakeld. Omdat er geen organisatie was, was het zéér vervelend koersen. Ik probeerde op mijn eentje meermaals een tegenreactie op gang te brengen, wat ook vaak lukte, maar evenveel keer liep alles opnieuw samen. Op 3 ronden van het einde reden dan toch 20 renners weg, hoewel ik al veel gegeven had voelde ik me toch nog goed en met een renner van Vacansoleil kon ik de sprong naar voren maken. Een ronde verder reden we opnieuw weg met een 9 tal en zo ging ik de laatste ronde in voor de 14e plaats, enkele renners van de ruime kopgroep hadden we ingelopen, maar de sterksten bleven voorop. Op de beklimming van de Muur moest ik alle zeilen bijzetten om bij te blijven, en na een achtervolging kwam ik opnieuw aansluiten. Met 10 renners mochten we spurtten voor de ereplaatsen, maar na een zéér actieve koers had ik geen jus meer en werd ik 23e.

Een goede training. Nu op naar de Tour du Doubs, een parcours dat me in principe beter zou moeten liggen. Hopelijk heb ik opnieuw goede benen en zit het wedstrijdverloop wat mee, dan moet een uitslag er wel in zitten.

Klaas

Geen opmerkingen: