woensdag 5 september 2012

25e plaats in sterk bezette Tour du Doubs

Hallo

Zondag nam ik deel aan de Tour du Doubs, een 1.1 wedstrijd in de Franche-Comté tellende voor de Coup de France. Heel wat mooie ploegen stonden aan de start met enkele renners die geschitterd hadden in de Tour de France. Ook het parcours mocht er zijn, niet extreem lastig, met slechts een 3 tal klimmen van ca. 5 km over 200 km gespreid, maar toch lastig genoeg om het verschil te maken. Een mooie gelegenheid om de goede conditie te tonen.

Na twee maanden goed weer, ruimde de zon dit keer plaats voor miezerige regen en een graad of 10, maar in de tweede helft van de wedstrijd kwam de zon er opnieuw door en waren de omstandigheden ideaal. Het eerste cruciale punt in deze wedstrijd kwam na 30 km, een lange afdaling (op nat wegdek) gevolgd door een klim van een 5 tal kilometer. Hierop viel alles uitéén, 8 renners kwamen op kop, ikzelf volgde op 20 seconden in een groep van een 30 tal renners, en de rest van het pak volgde op 2 minuten. Lange tijd bleef mijn groep hangen op een halve minuut, maar na 75 km (46,5 km/u!!!) brak de veer. De 8 koplopers namen tot 6 minuten voorsprong en het grote peloton kwam terug bij mijn groep. Door deze samensmelting namen enkele grote ploegen die de slag gemist hadden de wedstrijd opnieuw in handen. Het tempo werd stelselmatig verhoogd en zo werd het peloton opnieuw uitgedund. Met een groep van circa 60 renners, op 30 seconden van de leiders, vatten we op 10 km van de streep in Pontarlier de laatste klim van 5 km aan. Hierop naderden we zienderogen op de leiders die nog met 3 overbleven. De drie hielden stand en vatten de afdaling met 15 s voorsprong aan, dit bleek niet genoeg om uit de greep van het sterk uitgedunde peloton te blijven waarin ikzelf 25e werd.
Geen super uitslag uiteraard, maar toch ben ik tevreden dat ik kon vaststellen dat ik dit niveau toch aankan.

Klaas

Geen opmerkingen: