zaterdag 12 mei 2012

RAIT dag 2: een nieuwe (hoofd)pagina in het reeds dikke 2012 'pechboek'

Hallo De titel doet het al vermoeden, dag 2 van de RAIT is er ééntje die ik niet meer zal vergeten. Nu de benen terug lijken, zijn er al weer problemen, maar dit keer niet met de gezondheid. In tegendeel, toen ik net mijn 'gezondheidswandeling' deed in de morgen rond 6u30, deed ik een minder leuke ontdekking. Ik keek naar de vrachtwagen van de ploeg en zag dat er iets niet klopte. Dus ging ik er naar toe, de wagen stond er niet achter geparkeerd, er lag een stoeltje buiten. De deur was dicht, maar ik voelde er toch aan en die opende zowaar. Het slot was geforceerd en alle fietsen waren weg. 11 fietsen, alle materiaal, niks meer... Na heel wat mensen te mobiliseren konden we toch nog startten. Twee uur voor de start kregen we fietsen in bruikleen van de TIME fietsenfabriek, niet ideaal natuurlijk, maar een mooie geste. Zo ging ik van start met de fiets van Jimmy Engloulvent uit het jaar 2011. Ik voelde me er goed op waardoor ik nooit echt problemen kende in de 181 km lange rit. Een temperatuur van 35°C en twee zware beklimmingen waren de andere factoren die de rit moesten kruiden. Al snel vertrokken 7 renners, maar de ploeg Saur-Sojasun van leider Paul Poux nam onmiddellijk de wedstrijd in handen en gaf de vluchters maximum 3 minuten voorgift. Ik voelde me na al het werk van de eerste rit goed en besloot maar eens iets te proberen op de eerste col. De wind zat echter op kop en het was niet steil genoeg, waardoor ik me na een 3 tal kilometer weer liet inlopen door het uitgedunde peloton. De tweede beklimming was veel steiler en ook nu ging ik er vandoor. Nu kon ik wel een mooie kloof slaan met 3 andere renners, we raapten op 2 na alle vluchters op, maar na de beklimmingen begonnen de spurtersploegen zich te organiseren waardoor ik al snel weer ingelopen werd. Iedereen werd ingerekend waardoor de wedstrijd op een spurt leek uit te draaien, maar één renners kon die toch nog ontlopen met een sterk nummer die hij inzette op 8 km van het einde. Ik mocht op de slotklim (2km à 4%) van 2 km spurtten voor de tweede plek, maar voelde dat ik niet genoeg explosiviteit had om een ereplaats uit de brand te slepen. Ik eindigde uiteindelijk als 40e. Al bij al was ik toch tevreden over mijn dag, met mijn 'nieuwe' fiets, wat toch niet evident is, kon ik toch vlot standhouden en vooral op de steilere beklimmingen had ik een goed gevoel. Klaas

Geen opmerkingen: