woensdag 16 februari 2011

Nieuws uit de Essor Basque

Hallo

Gisteren stond de zwaarste wedstrijd van de Essor Basque op het programma. 115km, eerst 22 km met een klim van een drietal kilometer en daarna nog 3 ronden met telkens de beklimming van de steile en onregelmatige col de Gamia. Na de laatste beklimming was het nog 25 km op brede wegen met de wind op kop richting aankomstplaats Saint-Jean Pied de Port.

Ik had de voorgaande dagen al een goed gevoel, maar was voor de start toch wat gestresseerd, want dit was de eerste echte test. Dit keer zouden we met de hele ploeg meekoersen. Ondanks het lastige parcours bleef de wedstrijd redelijk gesloten. De eerste passage op de Col de Gamia zorgde voor een eerste grote schifting, ik had het lastig, maar kon toch met de eerste 10 de top ronden. Door de strakke wind op kop en de grote rechte wegen kwam het terug tot een samensmelting van een 70 tal renners. Tijdens de tweede beklimming kende ik minder problemen en kwam ik met de eersten boven, ook deze keer konden na de beklimming enkele groepjes terug, waardoor we met zowat 30 renners aan de laatste beklimming begonnen. Tijdens de eerste steile 500m van de beklimming konden 4 renners een kloofje slaan, daarachter werd er tempo gereden. Ik kon goed volgen, maar omdat Alexander Lemair ook nog in de groep zat mocht ik niet aanvallen, omdat de kans groot was dat het op een spurt zou uitdraaien. Na de afdaling was het verschil opgelopen tot 50s, in de laatste 15km deed ik er in mijn eentje nog 35s af, maar jammer genoeg waren de andere renners niet sterk genoeg om hetzelfde te doen... De 4 bleven dus voorop en ik werd 10e van de 10 achtervolgers en dus 1'. Iedereen zei dat ik in de finale de beste man in koers was, jammer genoeg was het parcours in de laatste 25 km in het nadeel van de aanvallers. Maar ja, de conditie is zeer goed, dat is het belangrijkste.

Vandaag hebben we losgereden en het parcours van zondag verkend. Omdat het zondag zeer lastig is en zaterdag vrij vlak is, heb ik samen met de ploegleider besloten om zaterdag niet te koersen en alles op zondag te zetten.

Maar eerst nog morgen, dan belooft het ook lastig te worden. Jammer genoeg voorspellen ze de hele dag regen, maar in het Baskenland kan het snel keren. Enfin, we zien wel.

Gr Klaas

Geen opmerkingen: