woensdag 17 juni 2009

Verslag: Ronde de l'Oise

Hallo,

Iets later dan anders (door het laatste examen), maar nu dan toch nog een verslagje van mijn avonturen van de voorbije dagen in de Ronde de l'Oise.

De eerste rit zou door de strakke wind en de korte afstand een echte vliegmeeting worden. Blijkbaar zat iedereen van de ploeg nog wat in zijn rustperiode toen na 5 km al 14 renners het hazenpad kozen. Ik reageerde nog met een groepje, maar nadat we bij enkele geloste renners kwamen viel de samenwerking helemaal weg en werden we terug ingelopen door het peloton. We werden echter onmiddellijk uit onze 'zomerslaap' gewekt en mochten de rest van de rit op kop rijden samen met een andere ploeg. Uiteindelijk konden we de schade beperken tot 37s. Ik kwam als 102e over de streep na een rit waarin we meer dan 47 km/u gemiddeld reden.

De tweede rit probeerde ik in het begin meermaals mee te schuiven, maar het peloton liet nooit begaan. Door de hoge snelheid (weer meer dan 47 km in het eerste uur) op een heuvelachtig parcours wat het onmogelijk om voorsprong te nemen. De ploeg van de leider liet na een uur dan toch 2 renners begaan, eindelijk... Ze namen snel een voorsprong van 5 minuten, en toen niemand het verwachtte gooide de ploeg Auber 93 plots alles op de kant. Het peloton scheurde in een 3 tal stukken, ik bevond me ergens achterin op dat moment en belandde in dezelfde groep als de klassementsleider die na een hevige achtervolging van een 25 tal kilometer alles terug samen bracht. Door het hoge tempo werden de koplopers weer ingelopen, maar nu controleerde de ploeg van de leider het zaakje tot in de lastige finale. Op 50, 40 en 30 km van het einde kregen we telkens nog een lastige helling te verwerken van een 2 tal kilometer. Ik voelde me niet meer zo fris op de eerste 2 hellingen en zat toen ook te ver toen 18 renners wegreden op de voorlaatste helling. In de laatste 40 km voelde ik me weer beter en kon ik nog reageren op de laatste helling van de dag, maar dit was te laat. Ik eindigde de wedstrijd (185 km aan 43,5 km/u) in de buik van het peloton.

In de 3e rit ging het er eindelijk iets rustiger aan toe. Al na 200 m reden 2 renners weg, 15 km verder konden nog 2 renners de sprong naar voor maken en zo kregen we 4 leiders. Op de verschillende hellingen in het begin van de koers werd er nog even gekoerst, maar daarna nam de ploeg van de leider de wedstrijd in handen en schommelde de voorsprong van de 4 leiders contstant rond de 5 minuten. In de finale moesten we nog 3 plaatselijke ronden afwerken met telkens korte steile klim. Hier kon ik me telkens goed vooraan handhaven, maar kwam er maar weinig afscheiding. De voorsprong van de leiders slonk snel, maar 2 van de 4 koplopers hadden hun inspanningen blijkbaar goed ingedeeld en konden het peloton nog net voor blijven.

In de laatste etappe probeerde ik weer mee te zijn met de goede vlucht, en probeerde daarom twee keer in het begin van de rit weg te rijden. Maar het peloton liet niet begaan. Wat volgde waren talloze ontsnappingen die nooit vrijheid kregen door een op hol geslagen peloton. Toen ik ook nog eens lek reed na een klim van 1e categorie dacht ik dat mijn wedstrijd er op zat, maar na een lange achtervolging kon ik nog komen aansluiten. Daarna reed ik contstant in de laatste 10 van het peloton, in de finale werd door de het verschroeiende tempo (opnieuw 44 km/u over 175 km), de hitte (30°C) en het lastige parcours het peloton steeds verder uitgedund. Op 25 km van het einde vertrok dan toch voor het eerst een echte ontsnapping met hierbij ploegmaat Jelle Wallays. Deze kopgroep werd nog uitgedund tot 8 renners en zij mochten spurten voor de zege, hierin werd Jelle knap 4e. Ikzelf eindigde een 20 tal seconden later als 30e in het peloton van nog een 40 tal renners. In het klassement werd ik uiteindelijk als 40e afgevlagd.

Deze wedstrijd was geen hoofddoel dit seizoen en beschouwde ik eerder als een aanloop voor wat nog komen moet. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik het wel wat onderschat had. Er werd serieus gevlamd en ook het parcours was zwaarder dan verwacht. Hopelijk lonen de inspanningen de komende weken.

Groetjes Klaas

Geen opmerkingen: