woensdag 24 juni 2009

Verslag : Romsée - Stavelot - Romsée

Hallo,

Gisteren stond met de 'oudste klassieker van het land', Romsée-Stavelot-Romsée, weer een mooie wedstrijd op het programma.

Het parcours verliep over gelijkaardige wegen als die van de Ardense Pijl, maar de weersomstandigheden waren, met een stralend zonnetje, helemaal anders.
In het begin van de wedstrijd was het vooral opletten om geen te grote groep weg te laten rijden, daarom probeerde ik enkele keren mee te schuiven, maar zonder veel succes. Na 30 km vormde zich toch een kopgroep van een 15 tal renners met hierbij 2 Beveren2000 renners, Tosh van der Sande en Bryan Bulgac. Zij liepen snel tot 2 minuten uit op het peloton. Op de 3e helling van de dag, de cote de Wanne, kwam er reactie in het peloton, waardoor het peloton fel uitgedund werd en we tot op 1min30 terugkwamen. Omdat er maar weinig organisatie in het peloton zat en de onstanpping er best gevaarlijk uitzag, besloot ik te reageren. Eerst reed ik een 10 tal km alleen en bovenop de cote de la Haute Levée kwam de Nederlander Rob Ruygh bij me aansluiten. Na een stevige achtervolging overbrugden we de kloof van 1min30 na de afdaling van de Haute Levée. De samenwerking in de kopgroep was echter helemaal zoek waardoor de voorsprong slonk tot 1 minuut. Op de cote de la Vecquée werd de kopgroep herleid tot 8 renners, maar ook het peloton was fel genaderd en uiteindelijk kwamen een 10 tal kilometer verder een 25 tal renners aansluiten. Deze groep werd op de cote des Forges nog verder uitgedund en na deze beklimming muisden 4 renners er vanonder met hierbij ploegmaat Armée.
Voor onze ploeg was dit een goede situatie en de leiders liepen dan ook uit tot 50s, maar toen reed Sander echter lek, waardoor we plots op achtervolgen aangewezen waren. In de eerste plaatselijke ronde met nog een 20 tal kilometer wedstrijd reageerde ik en kreeg ik 2 renners mee. We naderden snel en kwamen met nog één ronde te gaan tot op 10 seconden van de 2 koplopers (1 renner was gelost). Vooraan twijfelden ze echter niet waardoor we bleven hangen op een 75 tal meter. Ik zette mij in de laatste kilometer nog resoluut op kop en kon mijn 2 kompanen nog losgooien, maar strandde uiteindelijk in het wiel van de 2 koplopers op een 3e plaats. Toch een mooie prestatie na opnieuw een aavallende wedstrijd.
Op naar de volgende!

Groetjes Klaas

uitslagen en foto's op:
http://www.romsee-stavelot-romsee.be/

Geen opmerkingen: