maandag 20 april 2009

Verslag Zellik-Galmaarden

Hallo,

Gisteren lag er tussen Zellik en Galmaarden een nieuwe kans om me te bewijzen. Met circa 190 renners gingen we van start onder een stralend zonnetje.
14 renners gingen er onmiddellijk van door voor onze ploeg was Sander Armee attent, en schoof mee. Ik probeerde nog enkele keren in een tegenreactie mee te schuiven, maar zonder succes. De vluchters liepen snel tot 2 minuten uit op het peloton waar weinig gebeurde. De eerste passage over de Muur en Bosberg zorgde voor weinig spektakel. Tijdens de 2e passage op de Muur schoof ik zelf eens naar voor en probeerde een tegenreactie op gang te brengen. Ik fietste even weg, maar omdat ik alleen was hield ik me toch wat in en werd na enkele kilometers terug gegrepen. Ook de 2e, 3e en 4e passage over de Bosberg en Congoberg inspireerde niemand om eens iets te proberen. Ze leken allemaal naar onze ploeg te kijken, maar met Sander hadden wij een sterke pion vooraan en moesten wij dus gewoon meeschuiven.
De koplopers werkten blijkbaar ook niet super goed samen want de voorsprong liep met nog 2 ronden (40 km) te gaan terug tot 1 min. Aan de voet van de Bosberg kwamen we zelf terug tot op 40 s en dit was het sein voor Sep Vanmarcke om er een stevige snok aan te geven. Niemand kon hem volgen en hij reed in één ruk de kloof met de koplopers dicht. Ik vond het nu ook welletjes en besloot om ook in de tegenreactie te gaan. Ik kreeg ploegmaat Maarten de Jonge en Fabio Polazzi mee. We moesten hard knokken om de 40 sec te overbruggen maar na een lastige achtervolging van 10 km kwamen we bij het ingaan van de laatste ronde (nog 20 km) aansluiten bij de koplopers. De samenwerking was niet optimaal, maar toch kwamen we met een halve minuut voorsprong op het peloton aan de voet van de Bosberg. Daar verbrokkelde de hele kopgroep en schoten we uiteindelijk nog met 5 renners over, Sep Vanmarcke, Fabio Polazzi en ikzelf met mijn Beveren2000 ploegmaats Sander Armee en Maarten de Jonge. Ook in het peloton zaten ze niet stil en een eerste achtervolgende groep van een 10 tal renners kwam tot op 20 sec. Wij waren met iets te weinig vooraan en met iets te veel van onze ploeg waardoor het moeilijk hard knokken was om onze voorsprong te behouden. Toch kwamen we met een kleine voorsprong aan de voet van de Congoberg, hier reden Vanmarcke en een super sterke Armee weg en kwam Kris Boeckmans aansluiten bij mezelf, Polazzi en De Jonge. Polazzi en Boeckmans reden echter niet meer vol door en wij moesten het gaatje ook niet dichten, hierdoor reden de 2 meter per meter verder weg en kwamen er ondertussen nog een 6 tal renners aansluiten bij ons. Ik beperkte me nu volledig tot volgen en probeerde mee te schuiven in de tegenreacties. Niemand wou echter rijden met als gevolg dat op 3 km van het einde het hele pak terug kwam. Armee en Vanmarcke hielden nog 10 s over dus zou het ook voor hen moeilijk worden. Een renner (Van Genechten) waagde de jump en toen de 2 vooraan wat naar elkaar begonnen te kijken kwam hij aan onder de rode vod aansluiten. Ondertussen was ook het peloton genaderd tot op enkele meters...
De 3 hielden toch net stand en Van Genechten won voor Vanmarcke en Armee. Terwijl ik ontgoocheld als 99e in het peloton over de streep bolde. Blijkbaar had vandaag niemand zin om te koersen... Als Beveren2000 niet rijdt (wat we vandaag niet hoefden te doen) wil er blijkbaar niemand koersen. Dit is toch heel iets anders dan de wedstrijd die ik de vorige week betwistte waar het niveau (in de breedte) toch een stuk hoger is waarmee ik niets wil afdoen aan de super sterke prestatie van Sander Armee vandaag. Ikzelf ben ook wel tevreden over mijn koers, jammer dat ik boven op de Congoberg net niet kon aanpikken bij de 2 leiders, maar de achtervolging op de kopgroep had wat te veel krachten gekost bij mij.
Op naar de volgende...

Groetjes Klaas

Geen opmerkingen: