zondag 25 maart 2012

Avontuurlijke start in Marokko...

Hallo

Ondertussen hebben we twee ritten afgewerkt in de Ronde van Marokko. Na een verplaatsing van 8u per bus (350 km) kwamen we donderdagnacht aan in Tanger waar de start van de eerste rit plaats vond. Die eerste rit werd gekenmerkt door een (bijna) orkaanwind die gedurende de eerste 35 km schuin achter stond. Het peloton waaide dan ook helemaal uitéén. Nooit gezien, iedereen hing schuin op fiets, renners waaiden letterlijk van de weg. Ik probeerde risico's te beperken en reed zoveel mogelijk in het midden van de weg. Toen het opnieuw wat overzichtelijk werd kon ik met een tweede groepje terugkeren bij een eerste groep van 10 renners. Zo kwam ik met een 20 tal renners voorop. Toen we echter van richting veranderden en de wind pal in het gezicht kwam te staan viel de snelheid volledig weg. Hierdoor konden een 40 tal renners terugkeren. Door de strakke wind was het onmogelijk om weg te rijden. Op 35 km van het einde viel het dan toch opnieuw in stukken, ik liet me wat verrassen, maar kon op de laatste klim van de dag terugrijden naar de eerste groep. Op dat moment waren 3 renners reeds weggereden. Samen met mijn ploegmaats probeerde ik nog iets te organiseren. Uiteindelijk eindigde ik 29e.

De tweede rit werd een maat voor niks. Voor de start die voorzien was om 13u moesten we een transfer per bus afwerken van 120 km. De bus vertrok al met 45' vertraging, we stopten daarna ook nog eens een uur om te eten en door de bergachtige route deden we ook nog eens meer dan 2u20 over het traject. De start werd uiteindelijk gegeven om 14u45, maar de eerste 10 km werden geneutraliseerd vanwege een gevaarlijk passage over een brug. Toch was er daar een massale valpartij waarbij ikzelf ook aangereden werd, maar gelukkig niet ten val kwam. Dit zorgde ervoor dat de start nog eens 10 minuten uitgesteld werd. Uiteindelijk gingen we om 15u15 van start voor een rit van 140 km. Gelukkig waren de renners solidair en besloten we met zijn allen om niet te koersen (dit duurde natuulijk even om iedereen te overtuigen). De rit werd in groep afgewerkt en door de late start legden we de laatste 20 km in de duisternis af. Gelukkig zat iedereen op dezelfde lijn en werden er geen risico's genomen. Uiteindelijk kwamen we rond 19u30 aan in Fès waar er toch nog gespurt werd... De duisternis en mooi verlichte stad met tal van fonteinen zorgden voor mooie beelden.

Op naar de volgende rit voor een nieuw avontuur?

Klaas

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Een land waar je veel geduld en geen stress mag hebben
groetjes
Robert

noenkel zei

Hier ist zomertijd ginder Marokkaanse tijd ...