dinsdag 13 september 2011

3 Jours de Cherbourg, de laatste rittenkoers...

Hallo

Vorige week maandag startte ik nog Guerville. De goede ontsnapping vertrok al in de 1e ronde, ik ging nog in de achtervolging met Carl Naibo. We kwamen nog terug tot op een 20 tal meter, maar de 10 koplopers gingen er nog eens vol voor op een strook met zijwind waardoor ze definitief weg waren. Eens terug ingelopen door het peloton gaf ik er al snel de brui aan met het oog op de 3 Jours de Cherbourg, de laatste rittenwedstrijd van het jaar.

Vrijdag ging die dan van start. Een aangename herfstzon en een licht briesje zorgden ervoor dat de we een snel wedstrijdbegin kregen met meerdere ontsnappingspogingen. Ook ik waagde mijn kans, maar zonder succes. Uiteindelijk was het wachten tot km 115, daar viel de wedstrijd in een beslissende plooi. Twee opéénvolgende hellingen zorgden voor afscheiding. Ik voelde me vrij goed en voerde mee de forcing. Dit zorgde uiteindelijk voor een kopgroep van 16 renners. Met deze 16 doken we de finale letterlijk in, de laatste 5 km bestonden uit 2,5 km bergaf en 2,5 km bergop. Door een valpartij viel de kopgroep in de afdaling al uitéén in 3 stukken, ik zat in het 3e groepje. Ik reageerde nog fel, kwam nog sterk terug, maar in de laatste km met wind op kop kon niemand steun bieden om de 3 leiders alsnog te grijpen. De drie mochten voor de zege spurten, ik eindigde op 6 seconden samen met 3 andere renners op een 6e plaats.

Op zaterdag kregen we gedurende de eerste 125 km een vrij gecontroleerd koersverloop. Toch moest ik na 80 km al even aan de bak op een helling, toen 24 renners 40s voorop lagen, maar gelukkig konden we vrij snel terug komen met een deel van het peloton. Ondertussen had de zon ook plaats gemaakt voor striemende regen wat een extra dimensie aan de koers gaf. De laatste onstnapping werd teniet gedaan op 30 km van het einde, waarna de wedstrijd open brak op de voorlaatste helling. Deze was niet lastig genoeg om op weg te rijden, maar zorgde vooral achteraan voor verbrokkeling, zo gingen we met amper 30 renners de finale ronde van 25 km in. Hier viel de wedstrijd al snel in de plooi. Een ploegmaat van de leider reed weg wat voor een vreemde situatie zorgde. De controle viel helemaal weg en er werd slag om slinger gedemareerd. Vijf renners konden de brug slaan naar de koploper waaronder de leider in de wedstrijd. Meteen viel het achteraan helemaal stil, terwijl vooraan niet getwijfeld werd. Hierdoor hadden we al snel een serieuze achterstand. Ik trok nog in de achtervolging, maar kreeg een ploegmaat van de leider mee als waakhond. Ik naderde tot op een kleine 10s, maar kreeg het gaatje niet toe. Toen ik terug ingelopen werd kwam de organisatie nooit meer op gang waardoor we uiteindelijk met een achterstand van één minuut binnen liepen. In het klassement zakte ik hierdoor terug naar een 9e plaats.

Zondag werd les 3 Jours de Cherbourg afgesloten met een tijdrit van 10 km een etappe van 99 km. De tijdrit werd op een zéér lastige omloop verreden. Ik ging goed van start, maar na de klim vond ik het goede ritme niet helemaal terug. Uiteindelijk eindigde ik als 15e en schoof ik één plaats op in het klassement, 8e dus.

's Namiddags zou het nog opletten worden. Een strakke wind en nog enkele hellingen boden nog mogelijkheden. De ploeg van de leider had de wedstrijd echter vrij snel onder controle. Vijf leiders kregen een vrijgeleide en de strakke wind op kop gedurende de eerste helft van de wedstrijd legden de wedstrijd lam. Op 20 km van het einde lagen nog een tweetal hellingen. Tot twee keer toe probeerde ik nog weg te rijden. Maar zonder succes. Hierdoor werd het peloton wel nog flink uitgedund. Eén renner kon de spurt nog ontlopen en won waarna ik met een eerste pelotonnetje binnenkwam voor plaats 2. In het klassement veranderde er niets meer en bleef ik 8e.

1 opmerking:

Tom Vandenbussche zei

Echt ongelofelijk dat je na 75-80 koersdagen (= meer dan de gemiddelde prof) nog altijd zo'n frisse indruk laat! Chapeau!