dinsdag 30 augustus 2011

Saint-Brieuc Agglo Tour

Hallo

Het voorbije weekend nam ik deel aan de Saint-Brieuc Agglo Tour. Een twéédaagse rittenwedstrijd in Bretagne.
De eerste rit was 137 km lang waarvan 105 km in lijn en nog 6 plaatselijke ronden van ongeveer 5 km. Het parcours was getrokken door alle deelgemeentes van Saint-Brieuc, in het begin was het nog vrij vlak, maar naar het einde toe werd het steeds lastiger om te eindigen met de plaatselijke ronden die bestonden uit een afdaling van 3 km en een klim van 2 km. Verder stond er nog een vrij strakke wind, alles was aanwezig voor een lastige wedstrijd!
Van bij de start werd er zeer snel gereden, dit zorgde er voor dat niemand echt kon wegrijden. Zelf probeerde ik ook meermaals weg te rijden, maar zonder succes. Aan km 55 reden dan toch 10 renners weg, maar al snel werd in het peloton door twee ploegen een hevige achtervolging ingezet. Waardoor een hergroepering 20 km verder een feit was. Net voor de plaatselijke ronden volgden twee hellingen kort opéén, daar brak de wedstrijd helemaal open. Ik kwam hier vrij vlot door en ging dan ook met een koppeloton van zowat 50 renners de plaatselijke ronden in. Steeds meer renners kwamen in de problemen, na twee ronden ging ik mijn kans en reed ik met 3 anderen weg. Maar toen kende ik pech, mijn rechtershifter weigerde nog dienst te doen en zo kon ik niet meer schakelen. Hierdoor kon ik niet meer deftig verder rijden en zag ik iedereen voorbij rijden. Omdat de wedstrijd helemaal open lag en het door de smalle afdaling niet eenvoudig was om in te halen zaten de volgwagens ver achter. Uiteindelijk verloor ik twee minuten op de leiders alvorens ik kon veranderen van fiets. Ik zette de achtervolging tegen beter weten in en met de hulp van een ploegmaat en de volgwagen kon ik op twee ronden van het einde weer aansluiten bij het koppeloton. Op dat moment zat ik wel à bloc en trokken negen renners in de aanval. Toen ik vooraan kwam postvatten hadden de leiders al 40s voorsprong. Ik probeerde nog een tegenreactie op te zetten, maar het beste was er van af. Zo eindigde ik uiteindelijk in de eerste achtervolgende groep op de leiders. Zonder pech had er waarschijnlijk meer ingezeten, maar dat weet je natuurlijk nooit.

Op zondagmorgen moesten we aan de slag voor een tijdrit van om en bij de 9 km over een golvend parcours. Ik startte zonder veel ambitie, maar vond wel onmiddellijk een goed ritme. Vooral op het laatste zwaardere stuk had ik nog wat reserves om te versnellen en dit leverde me een 19e plaats op. In het klassement schoof ik hierdoor op naar een 13e plaats.

In de namiddag mochten we nog 10 ronden van net geen 10 km afhaspelen. Die ronde bestond uit 2 km vals plat, een afdaling van goed 3 km, 2 kilometer vlak en een klim van een kleine 3 km richting aankomst, zware kost dus. Ik hoopte dan ook me te kunnen tonen. Helaas verliep de wedstrijd niet echt in mijn voordeel. De ploeg van de leider bleek zéér sterk en hield alles op slot. Ik probeerde meermaals op de helling de wedstrijd open te breken, maar de wind stond op kop. Hierdoor was het moeilijk om de verschillen uit te diepen. In de voorlaatste ronde ging ik er vol tegenaan, dit zorgde voor een mooie schifting, maar toch gingen we nog met een compact peloton de slotronde in. Aan de voet van de laatste helling liet ik met wat wegdrummen en de inspanningen van de voorlaatste ronde zaten nog in de benen, hierdoor kwam ik niet meer in aanmerking kwam voor de zege. Ik eindigde uiteindelijk als laatste van de eerste groep als 30e, in het klassement bleef ik 13e.

Van vrijdag tot en met zondag staat met de Tour de la Seine-Maritime een nieuwe rittenwedstrijd op het programma. Hopelijk kan ik me nog eens tonen.

Klaas

1 opmerking:

Anoniem zei

Jammer. Andermaal "geen loon naar werken"
Toch moet het een grote voldoening geven als je zó de koers kan maken.

P.N.