donderdag 25 augustus 2011

BK en GP des Marbriers

Hallo

Na Guadeloupe was het even stil. 10 dagen wedstrijd in tropische omstandigheden, geen enkele snipperdag, steeds geconcentreerd blijven voor het klassement, een lange reis en 6u tijdsverschil eisten toch wat tijd om helemaal te verteren.

De voorbije twee wedstrijden verliepen dan ook wat moeizamer, de concentratie was er niet helemaal en de parcoursen waren ook al helemaal mijn ding niet. Twee keer goed afzien met de bedoeling Guadeloupe eruit te 'zweten', dat was vooral de opdracht.

Het BK in Geel werd zoals zo vaak in België op een echte kermiskoersomloop verreden. Rondjes van 14,5 km met een kleine 30 bochten, enkele verkeersdrempels en wat paaltjes moesten voor het verschil zorgen. De start (in de halve regen) nam ik nog vooraan, maar na één ronde liet ik me wat wegdrummen. Ik vond de moed niet echt om nog op te schuiven, ik wou vooral niet vallen... Door het hoge tempo en de vele bochten was het constant op een lint koersen, als je achteraan rijdt weet je dat het soms lastig wordt, maar toch ging het vrij vlot. Alleen zat ik natuurlijk veel te ver toen de beslissing viel op goed 4 ronden van het einde. Daarna drong ik niet meer aan, en op één ronde van het einde stapte ik uit de wedstrijd.

De GP des Marbriers van afgelopen dinsdag zat een beetje in hetzelfde schuitje. Minder -maar nog veel- bochten dit keer, smalle boerenwegels, een strakke wind en enkele snedige klimmetjes zorgden dit keer voor een zware wedstrijd. Opnieuw koerste ik achteraan, opschuiven zonder risico's te nemen in een peloton van 160 renners was echt onmogelijk. Door het hoge tempo bleven we na halfkoers nog met goed 50 renners over in het peloton. Ik had al zowat 100 renners geremonteerd wat al veel krachten gekost had, maar voelde me nog vrij goed. Jammer genoeg brak ook deze groep in twee door de zijwind, ik zat te ver achteraan en misste hierdoor de aansluiting met de eerste groep. Ik probeerde er nog naar toe te rijden, maar dit bleek onmogelijk. Achtien renners streden voor de zege, ik reed nog weg met 6 andere renners. Op het einde deed ik nog een poging om 19e te worden, maar op 500m van het einde werd ik terug ingelopen en zo eindigde ik uiteindlijk als 24e, maar op één of andere manier sta ik niet in de uitslag.

Dit weekend ben ik aan de slag in Saint-Brieuc in de tweedaagse Cabri Agglo Tour. Zaterag staat een rit van 137 km op het programma, zondag voormiddag een korte tijdrit en in de namiddag nog een etappe van 90 km.
Een kleine twee weken na Guadeloupe hoop ik er opnieuw te staan.

Gr Klaas

Geen opmerkingen: