dinsdag 24 mei 2011

Afsluiter Tour de Franche-Comté

Zondag gingen we van start in het Zwitserse Le Locle. Meteen na de start liep de weg een 4 tal kilometer omhoog tegen 5 procent. Omdat ik daags voordien getoond had dat ik bergop bij de beteren hoorde en ik toch niets te verliezen had gaf ik er meteen een lap op. Eerste aanvaller van de dag dus. We reden met 5 weg, maar dat werden er al snel 4. Met de wind stevig op kop en brede wegen was het echter een zware opdracht. Boven op de helling hadden we een kleine 20 seconden voorsprong op het licht verbrokkelde peloton. Jammer genoeg zat de tweede uit het bergklassement mee in de ontsnapping waardoor de ploeg van de leider in dit nevenklassement volle bak begon te rijden. Hierdoor werd onze ontsnapping na een 10 tal kilometer teniet gedaan. De volgende 10 kilometer kon niemand wegrijden en het duurde tot na een pittige afdaling alleer 12 renners dan toch een kloof konden slaan.
Je zou denken dat de wedstrijd dan in de plooi valt en de ploeg van de leider begint te controleren. Dit gebeurde niet echt en de leiders liepen zo uit tot een 5 tal minuten. Tien renners gingen in de tegenreactie, 99 keer op 100 is dit zinloos, maar ook nu reageerde de leidersploeg niet meteen. En zo konden de 10 wegrijden. Vooraan begonnen ze ook wat te twijfelen en met nog 60 kilometer te gaan kregen we 22 leiders met goed 3 minuten voorsprong op het peloton waarin enkele andere ploegen begonnen te rijden.
Uiteindelijk reed de leidersploeg dan ook mee, maar dit bleek te laat. De kopgroep verbrokkelde nog en er bleven in totaal een 13 tal renners vooruit. Ik mocht me wat gedeisd houden om eventueel nog iets te proberen op de laatste klim van 2e categorie op 25 kilometer van de streep. Dit bleek echter een tegenvaller. Voor we het goed en wel wisten waren we al boven met een zo goed als compact peloton.

Voor mij had de laatste rit dus niet meer veel om handen. In het begin probeerde ik de wedstrijd open te breken, daarna viel de wedstrijd wat in de plooi en bleek het parcours niet meer selectief genoeg om nog verschillen te maken.

De volgende wedstrijd is de Tour de Gironde, van vrijdag tot en met zondag. Drie ritten in de Landes. Op vlak van parcours niet meteen de zwaarste koers, maar de conditie is ok, dus zal ik het niet laten om me te tonen.

Klaas

Geen opmerkingen: