maandag 17 mei 2010

Triptyque Ardennais

Hallo,

Het voorbije weekend was ik aan de slag in de Ardennen om de Triptyque te betwisten.

Op vrijdag vertrokken we met zo'n 190 renners in Welkenraedt. Het was miezerig, koud weer. Zoals steeds probeerde ik mee te gaan met een vroege ontsnapping en dit keer lukte het wel. Na goed 10 km vertrokken we met 10 renners. Onze voorsprong schommelde steeds rond de minuut en na de beklimming van de Baraque Michel kwamen nog 8 renners terug. De kopgroep werd net iets te groot om goed rond te draaien en zo begon onze voorsprong wat te slinken. Bij het ingaan van de 2e van 3 plaatselijke ronden liep alles opnieuw samen, enkel ploegmaat Laurens de Vreese reed nog even voorop en hij kreeg onmiddellijk versterking van 6 andere renners. Even verder sloten nog 4 renners aan en zo kregen we 11 leiders. Uit deze kopgroep reden 2 renners weg, waarbij opnieuw De Vreese. Ik voelde me nog goed na 100 km in aanval te rijden en toen we 1 minuut achterstand hadden op de kopgroep trok ik met nog 20 km te gaan in de tegenaanval. Ik kreeg 2 renners in steun en 5 km voor het einde was het gat gedicht. Jammer genoeg bleven de 2 vooruit en reden we dus voor de 3e plaats. Ik probeerde nog alles of niks en het werd niks, 12e dus...
Op zaterdag was de zon wel van de partij. Al snel ontstond er ontsnapping van een 25 tal renners waar ik bij zat, maar na enkele kilometer werden we terug ingerekend en op dat moment vertrok de volgende ontsnapping van opnieuw zo'n 25 renners. Zij reden een bonus van maximaal 1min30 bij elkaar, maar bij het ingaan van de plaatselijke ronden werden ze opnieuw ingerekend. De 3 plaatselijke ronden waren lastig maar konden nooit echt voor afscheiding zorgen. Ik probeerde attent vooraan mee te koersen, maar was jammer genoeg niet bij de pinken toen 14 renners vertrokken in de laatste ronde. Zij liepen nooit ver uit, en aan de voet van de slotklim, zo'n 500m aan 10%, hadden ze nog een 8 tal seconden voorsprong. Nog 500m alles geven dus. Ik deed het goed en werd 7e van het peloton, en 20e in de rituitslag. In de slotmeters kwam ik nog net aansluiten bij de koplopers waardoor het tijdverlies beperkt bleef. Er waren enkele breuken in het peloton en hierdoor kwam ploegmaat De Vreese op kop in het klassement, ik werd 10e.
De laatste dag stonden er nog 2 ritten op het programma, in de voormiddag nog een lastige rit in Saint-Hubert, met telkens een steile beklimming. We namen met de ploeg de koers in handen. Vijf renners reden de hele wedstrijd voorop. Wij controleerden achter deze koplopers en in de laatste ronden reden we het gaatje dicht, zodat het uiteindelijk spurt werd met een uitgedund peloton. Ik voelde me goed en kon tot na de laatste beklimming de koers controleren.
In de namiddag mochten we nog eens aan de slag voor een rit van 108 km in Libramont. We namen de koers opnieuw in handen. Het duurde dit keer wel een kleine 40 km vooraleer er 5 renners konden wegrijden. Dit koste veel krachten in het begin. Daarna zetten we ons met de voltallige ploeg op kop om de wedstrijd te controleren. Op het einde kwamen er nog enkele aanvallen, maar we kwamen nooit meer echt in de problemen. Het grootste gevaar was nog een massale valpartij in de laatste 3 km. Gelukkig kon ik die net ontwijken en na een korte achtervolging opnieuw vooraan aansluiten. Het werd opnieuw massaspurt. De Vreese won de ronde, nadat we de laatste dag volledig controleerden met de ploeg. Ikzelf werd nog mooi 10e op 27 seconden.

Tiende is geen werelduitslag, maar is ver van slecht, zeker gezien het werk ik nog geleverd heb de laatste dag. Het was niet echt een mooie wedstrijd. De naam en de streek werden weinig eer aan gedaan, aangezien de langste beklimmingen in het parcours maximaal 1 kilometer lang waren en hierop is het moeilijk om grote verschillen te maken. Dit is ook te zien aan de uitslag, de eerste 10 renners eindigen binnen de halve minuut. Ik vind dit wat spijtig, er zijn al zo weinig echt zware wedstrijden in Belgïe, waarom dan een Vlaams Ardennen parcours in de Ardennen?
Enfin, de conditie is goed, hopelijk blijft dit nog een eindje zo.

Gr Klaas

1 opmerking:

Anoniem zei

Er blijven in geloven !
YES, YOU CAN !

PN