dinsdag 19 april 2011

Verslag: La Gainsbarre en Harcourt

Hallo

Zaterdag ging ik met een 150 tal collega's van start in Portbail voor "La Gainsbarre", een klassieker in de Manche. 160 km met in de eerste 80 km, 6 korte maar steile hellingen, genre Vlaamse Ardennen.

Ik had er zin in en van bij de start sprong ik vaak mee. Na 20 km luidde ik zelf de aanvalsklok en even verder kwamen 3 renners bij me aansluiten. Hoewel we snel reden, kregen we geen vrijgeleide van het peloton. We konden maximaal 50 seconden uitlopen, maar na goed 30 km werden we weer ingelopen. Na deze poging voelde ik me nog altijd fris en dus probeerde ik meermaals mee te schuiven, maar zonder succes. Uiteindelijk raakten na een 80 tal kilometer wedstrijd 9 renners voorop. Zij liepen ook tot maxiaal 1 minuut uit. Drie grote ploegen (waaronder VC Rouen) waren echter niet vertegenwoordigd. Dus werd de achtervolging al snel in gezet. De plaatselijke ronden waren zeer vlak, dus lag het scenario van de koers redelijk vast. Ofwel zouden de 9 voorop blijven ofwel massaspurt. Het was uiteindelijk het peloton dat aan het langste eind trok (op het einde deed ik ook nog mijn deel van het werk) en dus werd het massaspurt. Ik eindigde op een 69e plek na opnieuw een wedstrijd met een gemiddelde snelheid van 46km/u. De renners van 'Armée de Terre' bleken over het snelste spurtwapen te beschikken en werden één en twee. Mijn ploegmaat, Cyrille Patoux, werd derde.

Daags nadien spelde ik een nummer op in La Gislarde, in Saint-Sauver-le-Lendelin. Een wedstrijd op een plaatselijk parcours. Maar vooraf had ik afgesproken met de ploegleider dat ik zou stoppen na één uur wedstrijd aangezien ik maandag nog zou starten in Harcourt. Zogezegd, zogedaan...

Maandag stond dan een kleine, regionale koers op het programma, 7 ronden van 16 kilometer met iedere ronde drie stevige hellingen van een kilometer. Een slopende koers waarin iedereen één per één ariveerde. Ik was erop gebrand een mooie uitslag te rijden, jammer genoeg sloeg het noodlot al na 8 km toe en moest ik met materiaalpech de wedstrijd verlaten. Ik was erg ontgoocheld, maar ja, het zal wel keren. Het was maar een kleine wedstrijd zonder veel belang, maar het zou natuurlijk leuk geweest zijn om eens een resultaat neer te zetten. Nu ja, als je het positief bekijkt kom ik nu frisser aan de start van het Circuit du Saône et Loire, een 3 daagse rittenkoers in de Bourgogne. Het parcours is zeer lastig, en een sterk deelnemersveld. Een ideale gelegenheid voor een kleine revanche.

Klaas

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Aha, zo wil ik het horen! Je moet van niemand schrik hebben. Weinigen kunnen jouw erelijst voorleggen in (ritten)koersen van dat niveau!

Vas-y!!!

Anoniem zei

Succes daar in de Bourgogne-streek! Als de benen oké zijn zal Dame Fortuna ook wel eens aan jouw kant staan...

WB

Anoniem zei

Keep believing in it. Success will come.
P.N.