woensdag 17 juli 2013

Harlue en Isières

Hallo

De voorbije dagen nam ik nog deel aan twee kermiskoersen in het Waalse landsgedeelte. In Harlue gingen we met goed 130 renners van start op een vlak parcours met mooie wegen en lange rechte stukken. Het was dan ook moeilijk om verschillen te maken. Na één uur koers ondernam ik zelf een poging maar zonder succes, daarna hield ik me gedeisd in het peloton en moeide me niet echt meer met het koersverloop. Uiteindelijk ontstond in 3 schuifjes een ruime kopgroep van goed 30 renners, zij reden voor de zege. Ikzelf bolde op goed 5 minuten in de buik van het peloton binnen. Een goede trainingsdag dus...

Maandag nam ik dan nog deel aan de GP José Dubois in Isières. Met 180 renners gingen we van start voor 164 km gespreid over 14 ronden. Die ronden verliepen over zéér smalle wegen waardoor het zeer nerveus koersen was, vooraan rijden was van cruciaal belang... Al in de tweede ronde reden 17 renners weg en zij liepen tot 2 minuten uit op het peloton. In de meeste kermiskoersen zou de wedstrijd gereden zijn, maar omdat hier tal van sterke ploegen aan de start stonden (FdJ, Cofidis, Lotto, Topsport, Roubaix, Accent-Wanty en wijzelf als profploegen) was er dit keer meer ploegenspel. Roubaix en Accent waren niet vertegenwoordigd en zij namen dan ook de achtervolging op zich. Uiteindelijk kwam op 5 ronden van het einde alles opnieuw samen waarna ikzelf eens vol door ging. Ik deed een inspanning van een halve ronde, maar werd toen terug gegrepen. Daarna ontstond een kopgroep van een 20 tal renners. Een ronde verder probeerde ik het gat te dichten, maar opnieuw hetzelfde scenario. Op het moment dat ik de benen stil hou valt het stil en rijden er 15 weg... Even werd ik wanhopig, maar met nog 2 ronden te gaan koon ik dan toch nog wegrijden met een 15 tal renners. Op één ronde van het einde kwam ik vooraan aansluiten en zo ontstond een kopgroep van zowat 50 renners. Ondertussen waren 4 renners waaronder Belgisch kampioen Devolder in de aanval getrokken. Met 30 seconden voorsprong gingen zij de slotronde in. Wij hadden niemand mee en besloten de achtervolging te leiden, samen met 4 ploegmaats reed ik volle bak en uiteindelijk liep alles samen en was het een groepsspurt. Die werd gewonnen door Dehaes die samen met mij vooraan kwam aansluiten voor Caethoven, Van Staeyen en ploegmaat Peeters. Ikzelf werd 45e.

Op naar de Tour de Wallonie, en daarna de Polynormande. De conditie is goed dus hoop ik daar iets te kunnen rapen.

Klaas

Geen opmerkingen: