maandag 23 juli 2012

GP Pérenchies: 700m te lang!

Hallo

700m, zoveel scheelde het gisteren om op zijn minst een mooie top 5 plaats te behalen. Daarom houd ik wat gemengde gevoelens over, tevreden aangezien het eindelijk lukte om mee te koersen en een rol van betekenis te spelen in de finale en ontgoocheling omdat ik er zo dicht bij was.

Het wedstrijdverhaal...
Met 150 renners en de zon (jawel, eindelijk was ze eens van de partij) gingen we van start voor 6 ronden van 12 km gevold door 6 ronden van 15,2 km met telkens anderhalve kilometer slechte kasseien. De eerste 6 ronden werden aan een razende vaart afgewerkt, het eerste uur stonden dan maar liefst 48 km op de teller! Hierdoor was ontsnappen bijna onmogelijk, in de derde ronde ondernam ik ook een poging, even zag het er goed uit, maar het peloton besliste toch dat het nog te vroeg was. Een ronde verder kwamen in twee schuifjes wel 20 renners aan het commando met hierbij twee ploegmaats. Zij liepen tot ongeveer één minuut uit. Daarna vatten we de kasseien aan, onmiddellijk werd er serieus geschift in het peloton. Enkele koplopers vielen terug (waaronder mijn ploegmaats) en het peloton werd serieus uitgedund. Ikzelf zat net iets te ver, maar kon na een inspanning toch terugkeren in de hoofdmacht. De volgende twee ronden organiseerden enkele ploegen de achtervolging en op 2,5 ronden van het einde was alles te herdoen. Onmiddellijk volgde een nieuw spervuur van demarrages. Bij het ingaan van de voorlaatste ronde waagde ik ook mijn kans. Ik moest hard knokken, maar na drie pogingen kon ik toch een kloofje slaan, 6 renners kwamen aansluiten, de Belgische ex-profs Scheirlinckx en Coenen, Roubaix renners Drancourt en Schidt, voor het pro continentale team Bretagne Schuller was Blot vertegenwoordigd en ook de lokale DN1 ploeg van Douai had een mannetje mee. Tijdens de voorlaatste passage over de kasseien moest Schmidt afhaken waardoor we met 6 renners de slotronde ingingen met een bonus van 50 sec op het peloton. Jammer genoeg was dit ook het sein voor Drancourt om niet meer te rijden, aangezien zijn ploeg de achtervolging inzette, ook Blot wilde hierdoor niet meer rijden terwijl de renner van Douai moest afhaken. Ikzelf probeerde met Scheirlinckx de gang erin te houden. Maar uiteraard was dit niet ideaal met twee blokken aan het been. Het tempo stokte regelmatig waardoor het peloton snel terrein kon goedmaken. Op 700 m van het einde was ons lied dan over, helaas. Spijtig, als er een beetje samengewerkt werd op het einde bleven we altijd voor. Maar ik ga toch vooral mijn goede prestatie onthouden. Als ik op deze weg kan verder gaan zal er sowieso (vroeg of laat) een resultaat volgen.

Groetjes
Klaas

Geen opmerkingen: