woensdag 10 februari 2010

1160 km in 9 dagen

Hallo,

De laatste training in Benicassim is net afgewerkt, tijd voor een round-up van de stage:

Vorige week dinsdag kwamen we aan in Valencia, 's morgens was het er nog behoorlijk koud (2°C), maar algauw warmde het op. De eerste 70 km konden we dan ook onder prima omstandigheden afwerken. Daarna volgden 3 zware trainingsdagen, op de eerste daarvan reden we 150 km over nog vrij vlakke wegen, dit werd dus een goede rustige duurtraining, prima om de stage op te bouwen.
De volgende dag hadden we pech met het weer, koude (7°C) en regen zorgden ervoor dat we 'slechts' 125 km aflegden. De intensiteit was daarom niet minder, want we hadden meer dan 33 km/u gemiddeld, zo konden we ons toch min of meer warm houden.
Dit was gelukkig de enige slechte dag van de stage. Vorige week vrijdag was de zon opnieuw van de partij en maakten we een mooie tocht van 175 km met heel wat klimwerk, hier kon ik me echt uitleven en ging ik enkele keren goed diep aangezien daags nadien de rustdag gepland was.
Op die rustdag fietste ik een 2 tal uur, 'jammer' genoeg was dit de dag met het beste weer. De temperatuur klom naar 20°C en het was windstil, een mooie zomerse dag dus.
Na de rustdag stonden er nog 4 stevige trainingsdagen op het programma. Op zondag gingen we 5u rijden. Het parcours was vrij heuvelachtig en er stond ook nog een stevige wind. Er werd goed doorgereden en wat rond 'gedraaid' in groepen, uiteindelijk stond er goed 160 km op de teller.
Maandag was het weer opnieuw wat minder, we reden een 4 tal uur (126 km) aan een rustig tempo op vlakke wegen. Gelukkig bleef het de hele training droog en begon het pas 's namiddags te regenen.
Op dinsdag stond dan een monstertraining op het programma. Traditioneel wordt de kaap van de 200 km dan eens aangetikt. In het begin van de training reden we langs de kust over vlakke wegen. In het middenstuk zaten er enkele stevige beklimmingen waar we in tempo overreden. In het terugkeren hadden we wat 'pech'. De wind was plotseling (zeer!) stevig opgekomen en stond vooral in . Toch bleef het tempo de hele training hoog waardoor we na 6 uur en 10 minuten opnieuw aan het hotel aankwamen.
Vandaag sloten we de stage af met een training van 100 km, de wind was opnieuw stevig van de partij. Het eerste anderhalf uur reden we vrij rustig, want traditioneel wordt de stage afgesloten met een kleine test. We kregen een rondje voorgeschoteld van een 8 tal kilometer met daarin telkens een beklimming van 3 km, dit rondje moesten we tweemaal afleggen en mocht (moest) de kraan eens stevig open gezet worden. Ik moest even naar adem happen in het begin, want er werd meteen stevig gevlamd en explosief gereden, en dit is nu eenmaal niet mijn sterkste punt. Uiteindelijk heb ik 2 ronden flink afgezien, maar ik ben toch tevreden, want dit had ik eens nodig om de motor op toeren te laten komen. Ik heb altijd een koers nodig om volledig op snelheid te komen en dit kan er alleen maar goed aan doen.

Ik ben zeer tevreden over de stage, het liep vlot en vooral bergop ging het beter dan vorig jaar. Nu goed uitrusten en dan hoop ik dat ik het komende seizoen veel vruchten kan oogsten van de voorbije winterperiode.

Ook wil ik nog eens de hele omkadering van de ploeg bedanken voor de mooie stage. De organisatie was prima, niet enkel de trainingen waren af, maar ook daarbuiten was alles tot in de puntjes verzorgd!

Morgen gaat het terug naar Belgiƫ, ik vermoed dat rusten de komende dagen geen probleem zal worden, want buiten valt er momenteel niet veel te beleven.

Groetjes Klaas





Geen opmerkingen: